Scholingstraject Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP

Bezig met je registratie tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP? Volg ruim 380 punten in een vaste opleidingsgroep!

In het kader van je registratie tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP heeft King nascholing een generalistisch programma voor je samengesteld. Je volgt in een vaste groep verschillende cursussen die een mix betreffen tussen basisvakken en wat meer gespecialiseerde cursussen die je nodig hebt in je werk als Kinder- en Jeugdpsycholoog en straks als GZ-psycholoog generalist. 

Vanaf januari 2024 vallen alle lesdagen op een vrijdag. De lokaties wisselen tussen Amsterdam en Utrecht. In termijnen betalen is mogelijk, vraag ons naar de mogelijkheden.

Het programma houdt rekening met de verdeling tussen diagnostiek, behandeling, overige punten en extra literatuurstudiepunten. Mocht je nog geen geaccrediteerd onderwijs hebben gevolgd in de afgelopen 5 jaar, dan raden we je aan om mee te doen aan de basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen die op 10 maart 2023 van start zal gaan in Amsterdam.

Inhoud

Het cursorisch aanbod is generalistisch van aard. Dit houdt in dat er aandacht is voor de verschillende werkvelden waarin de Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP werkzaam kan zijn; in het onderwijs, de GGZ, de jeugdzorg en de verstandelijk beperkten sector. Daarnaast komen de verschillende ontwikkelingsstadia aan de orde waardoor de uitdagingen en kansen van kind tot jongvolwassenen worden behandeld, uiteraard in systemisch perspectief. Omdat we het systemisch werken niet los kunnen zien van het werken als Kinder- en Jeugdpsycholoog, volg je de gehele Inleiding Systeemtherapie. Eventueel kun je je daarna registreren bij de NVRG als systeemtherapeut in opleiding.

Binnen ons onderwijs is veel aandacht voor de praktische uitvoering waardoor je in je dagelijks werk direct profijt hebt van de opgedane kennis en vaardigheden. Onze docenten zijn allen werkzaam in de praktijk en specialist in hun vakgebied.

Werkwijze

Naast theoretische uitleg is er binnen ons onderwijs veel aandacht voor de toepassing van de theorie. Je zult veel gaan oefenen, soms met een trainingsacteur. Een aantal dagen zijn online, deze volg je via Zoom. Om je de tijd te geven om vaardigheden eigen te maken en te kunnen oefenen met het geleerde, komt het regelmatig voor dat je verschillende cursussen door elkaar volgt. Naast het feit dat je tijd hebt om te oefenen, zorgt het er op deze manier ook voor dat je traject niet te lang gaat duren.

Doelstelling

Na het voltooien van dit cursorisch onderwijs plus de 100 punten die je al eerder hebt verkregen middels het volgen van geaccrediteerd onderwijs voldoe je aan de registratie-eisen van het NIP met betrekking tot de 480 punten scholing die je dient te volgen.

Toetsing

Na elke onderdeel binnen dit programma van 381 uur, vindt er een toetsing plaats. Dit betreft veelal een schriftelijke meerkeuze toets die gaat over de gelezen literatuur en opgedane kennis en vaardigheden rondom het onderwerp, of een casusbeschrijving. 

DagDatumTijden
1 (Oplossingsgerichte korte psychotherapie; Amsterdam Aristo (Annemieke Oomen)) 5 september 20239:30 - 16:45
2 (Oplossingsgerichte korte psychotherapie; online (Annemieke Oomen))19 september 20239:30 - 16:45
3 (Oplossingsgerichte korte psychotherapie; Amsterdam Aristo (Annemieke Oomen)) 3 oktober 20239:30 - 16:45
4 (Werken met getraumatiseerde gezinnen: WTC Utrecht (Eva Eggink en Roos Gerats)) 9 oktober 20239:30 - 16:45
5 (Werken met getraumatiseerde gezinnen: WTC Utrecht (Eva Eggink en Roos Gerats))23 oktober 20239:30 - 16:45
6 (Neurodiagnostiek: Amsterdam Aristo (Marina Reijns)) 1 november 20239:30 - 16:45
7 (Werken met getraumatiseerde gezinnen: WTC Utrecht (Eva Eggink en Roos Gerats)) 6 november 20239:30 - 16:45
8 (Neurodiagnostiek: online (Marina Reijns))15 november 20239:30 - 16:45
9 (Beroepsethiek: Amsterdam (Rosalinde Visser))24 november 20239:30 - 16:45
10 (Neurodiagnostiek: online (Marina Reijns))29 november 20239:30 - 16:45
11 (Beroepsethiek: Amsterdam (Rosalinde Visser)) 1 december 20239:30 - 16:45
12 (Neurodiagnostiek: Amsterdam Aristo (Marina Reijns))13 december 20239:30 - 16:45
13 (Kindermishandeling en kwetsbare gezinsrelaties: Utrecht (Sietske Dijkstra))12 januari 20249:30 - 16:45
14 (Geweldloos Verzet: Amsterdam (Ruth Willems))19 januari 20249:30 - 16:45
15 (Kindermishandeling en kwetsbare gezinsrelaties: Utrecht (Sietske Dijkstra))26 januari 20249:30 - 16:45
16 (Geweldloos Verzet: Amsterdam (Ruth Willems)) 2 februari 20249:30 - 16:45
17 (Kindermishandeling en kwetsbare gezinsrelaties: Utrecht (Sietske Dijkstra)) 9 februari 20249:30 - 16:45
18 (Motiverende gespreksvoering: Amsterdam (Ruth Willems)) 8 maart 20249:30 - 16:45
19 (Executieve Functies: Amsterdam (Mariët van de Molen))15 maart 20249:30 - 16:45
20 (Motiverende gespreksvoering: Amsterdam (Ruth Willems))22 maart 20249:30 - 16:45
21 (Executieve Functies: Amsterdam (Mariët van de Molen)) 5 april 20249:30 - 16:45
22 (Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht: Amsterdam (Beatrijs Brand))12 april 20249:30 - 16:45
23 (Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht: Amsterdam (Beatrijs Brand))19 april 20249:30 - 16:45
24 (DSM 5 en DSM 5-TR: Amsterdam (Marina Reijns))24 mei 20249:30 - 16:45
25 (Kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking: Amsterdam (Mariët van de Molen))31 mei 20249:30 - 16:45
26 (Vechtscheiding: Amsterdam (Ruth Willems)) 7 juni 20249:30 - 16:45
27 (Kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking: Amsterdam (Mariët van de Molen))14 juni 20249:30 - 16:45
28 (Vechtscheiding: Amsterdam (Ruth Willems))21 juni 20249:30 - 16:45
29 (Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden: Amsterdam (Beatrijs Brand)) 6 september 20249:30 - 16:45
30 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))13 september 20249:30 - 16:45
31 (Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden: Amsterdam (Beatrijs Brand))20 september 20249:30 - 16:45
32 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))27 september 20249:30 - 16:45
33 (Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden: Amsterdam (Beatrijs Brand)) 4 oktober 20249:30 - 16:45
34 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))11 oktober 20249:30 - 16:45
35 (Wereld van het jonge kind: Amsterdam (Fieke Wellink en Irene Mol))18 oktober 20249:30 - 16:45
36 (Wereld van het jonge kind: Amsterdam (Fieke Wellink en Irene Mol)) 1 november 20249:30 - 16:45
37 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven)) 8 november 20249:30 - 16:45
38 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))22 november 20249:30 - 16:45
39 (Wereld van het jonge kind: Amsterdam (Fieke Wellink en Irene Mol))29 november 20249:30 - 16:45
40 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven)) 6 december 20249:30 - 16:45
41 (Wereld van het jonge kind: Amsterdam (Fieke Wellink en Irene Mol))13 december 20249:30 - 16:45
42 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))10 januari 20259:30 - 16:45
43 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))24 januari 20259:30 - 16:45
44 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven))31 januari 20259:30 - 16:45
45 (Inleiding Systeemtherapie: Amsterdam (Monique van der Ven)) 7 februari 20259:30 - 16:45
46 (Basiscursus Schematherapie met accent op pubers en jongvolwassenen: Amsterdam (Willem Barents)) 7 maart 20259:30 - 16:45
47 (Kinderen in de rouw: Amsterdam (Miep Burger))14 maart 20259:30 - 16:45
48 (Basiscursus Schematherapie met accent op pubers en jongvolwassenen: Amsterdam (Willem Barents))21 maart 20259:30 - 16:45
49 (Kinderen in de rouw: Amsterdam (Miep Burger))28 maart 20259:30 - 16:45
50 (Basiscursus Schematherapie met accent op pubers en jongvolwassenen: Amsterdam (Willem Barents)) 4 april 20259:30 - 16:45
51 (Kinderen in de rouw: Amsterdam (Miep Burger))11 april 20259:30 - 16:45
52 (Basiscursus Schematherapie met accent op pubers en jongvolwassenen: Amsterdam (Willem Barents))18 april 20259:30 - 16:45
53 (NIP casusbeschrijving: zo pak je het aan: Amsterdam (Ruth Willems))16 mei 20259:30 - 16:45
54 (Ontwikkelingspsychopathologie: Utrecht (Manon Zonder))23 mei 20259:30 - 16:45
55 (NIP casusbeschrijving: zo pak je het aan: Amsterdam (Ruth Willems))30 mei 20259:30 - 16:45
56 (Ontwikkelingspsychopathologie: Utrecht (Manon Zonder)) 6 juni 20259:30 - 16:45
57 (Ontwikkelingspsychopathologie: Utrecht (Manon Zonder))20 juni 20259:30 - 16:45
58 (Ontwikkelingspsychopathologie: Utrecht (Manon Zonder))27 juni 20259:30 - 16:45

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Diagnostiek156Toegekend
Behandeling157Toegekend
Overige taken68Toegekend
Extra literatuurstudie184Toegekend

Dit traject is speciaal ontwikkeld voor masterpsychologen en -(ortho)pedagogen die zich willen registreren als Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP. Met deze registratie zal het straks mogelijk zijn om je in te schrijven als GZ-psycholoog generalist.

Belangrijk is dat je je plan met het te volgen onderwijs voorlegt aan het NIP, de registratiecommissie van het NIP zal deze beoordelen. Meer informatie over de registratie-eisen tot Kinder- en Jeugdpsycholoog NIP vind je op onze site.

Wil je aanvullend op deze 381 punten ook de Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen volgen? Dan start er op 10 maart 2023 een cursus in Amsterdam. 

Annemieke Oomen

Annemieke Oomen

Annemieke Oomen is BIG-geregistreerd GZ-psycholoog/psychotherapeut en erkend supervisor van de VKJP en de NVP. Ze heeft een eigen praktijk Annemieke Oomen Psychotherapie en Coaching in Amsterdam waar ze werkt met mensen in verschillende samenstellingen: individueel, in gezinsverband of als team. De laatste jaren legt ze zich ook toe op de mentale coaching van topperformers als sporters en musici. Daarnaast verzorgt ze al geruime tijd cursussen en trainingen in de oplossingsgerichte methodiek.

 

Roos Gerats

Roos Gerats

Roos Gerats is orthopedagoog-generalist (i.o.). Zij heeft ruime ervaring in de gedwongen jeugdzorg. Ze heeft zich in haar werk met name geconcentreerd op kinderen en jeugdigen waarbij de ontwikkeling ernstig verstoord verloopt door allerlei omstandigheden zoals trauma, systeemproblematiek en hechtingsproblemen. Daarnaast is een belangrijke taak het begeleiden van de uitvoerend medewerkers individueel en in teamverband. Werken met de weerstand die deze cliënten en hun ouders laten zien en desalniettemin een werkrelatie op weten te bouwen is zorgt voor steeds wisselende dynamieken die het werk interessant houden.

Eva Eggink

Eva Eggink

Eva Eggink is orthopedagoog-generalist. Zij heeft ruime ervaring in de gedwongen jeugdzorg, zowel als uitvoerend medewerker (gezinsvoogd) als gedragswetenschapper. Ze is expert op het gebied van met traumagerelateerde problematiek en hechtingsproblematiek binnen multistress gezinnen. Daarnaast is een belangrijke taak het begeleiden van de uitvoerend medewerkers individueel en in teamverband. Het werken met gezinnen met weerstand is bekend terrein voor haar waarin zij ook persoonlijk ervaren heeft welk effect dit heeft op haar werkplezier en interactie met het gezin. 

Rosalinde Visser

Rosalinde Visser

Rosalinde Visser, jurist gespecialiseerd in het gezondheidsrecht, is werkzaam als senior stafmedewerker beroepsethiek bij het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP). Ook is zij docent recht en ethiek bij de postmasteropleiding tot GZ-psycholoog K&J-differentiatie en postmasteropleiding tot schoolpsycholoog. Rosalinde geeft ook regelmatig workshops en lezingen over privacy en beroepsgeheim, en gegevens delen in een team.

Sietske Dijkstra

Sietske Dijkstra

Sietske Dijkstrapsycholoog, promoveerde op een studie naar betekenisgeving van geweld uit de kindertijd aan de Universiteit Utrecht. Ze startte in 1998 haar eigen bureau: Dijkstra (www.sietske-dijkstra.nl) en richt zich op praktijkgericht onderzoek, scholing en advies. Ze was van 2007 tot eind 2014 lector huiselijk geweld en hulpverlening in de keten, en maakte van 2010 tot eind 2012 deel uit van de commissie Samson. Deze commissie rapporteerde in oktober 2012 haar bevindingen over seksueel misbruik in residentiële jeugdzorg en pleegzorg sinds 1945.

Ruth Willems

Ruth Willems

Ruth Willems, kinder - en jeugdpsycholoog NIP en supervisor K&J, heeft gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en the University of Melbourne en is afgestudeerd in de klinische psychologie, volwassenen. Hierna heeft zij zich gespecialiseerd tot kinder- en jeugdpsycholoog NIP. Tevens heeft Ruth de postmediation opleiding Family Mediation gevolgd. Ruths werkervaring als psycholoog ligt vooral in de verstandelijk gehandicaptenzorg en bij de Raad voor de Kinderbescherming, Ministerie van Justitie. Zij heeft sinds 2007 haar eigen psychologenpraktijk Hulp op IJburg in Amsterdam. 

Ze heeft een vragenlijst met handleiding ontwikkeld voor adoptiegezinnen: 'Vragen over adoptie'. Ook heeft zij een kinderboek geschreven: 'Hana'. In 2018 is het praktisch handboek 'Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. Opvang na Schokkende Gebeurtenissen' uitgekomen en in 2019 'Hulpverlening bij echtscheiding'. Vanaf mei 2022 is het praktijkboek te koop: Diagnostiek bij kinderen en jeugdigen: Hoe schrijf ik het verslag? Daarnaast schrijft zij artikelen, levert zij bijdragen aan wetenschappelijke boeken en heeft zij een vaste column bij ouders.nl.

Ruth Willems geeft diverse vaste cursussen voor King Nascholing. Daarnaast ontwikkelt zij ook trainingen op maat.

Beatrijs Brand

Beatrijs Brand

Beatrijs is orthopedagoog/kinder-en jeugdpsycholoog met een ruime ervaring in diagnostiek en begeleiding van kinderen met leerproblemen in basis-en voortgezet onderwijs. Ze is specialist op het gebied van dyslexie. Daarnaast zijn handelingsgericht werken en executieve functies belangrijke aandachtsgebieden. Zij leidt de School Psychologische Praktijk, is regiebehandelaar, geeft supervisie en is actief in het postacademisch onderwijs.


Mariët van der Molen

Mariët van der Molen

Mariët van der Molen is ontwikkelingspsycholoog, en gepromoveerd op het werkgeheugen en de trainingsmogelijkheden daarvan bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking. Na jaren in de praktijk en op universiteiten gewerkt te hebben, is zij in 2017 haar eigen bureau in onderzoek, onderwijs en advies gestart; gericht op kinderen en jongeren binnen de zorg en het onderwijs. Behalve het verzorgen van verschillende (postdoctorale) cursussen, begeleidt zij praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek in opdracht van universiteiten en zorgorganisaties.

Marina Reijns

Marina Reijns

Marina Reijns is klinisch psycholoog en werkt ruim 30 jaar in de kinder- en jeugdpsychiatrie. De eerste 20 jaar in het brede veld van de algemene psychiatrie en binnen de klinische, dagklinische en poliklinische setting. De laatste 8 jaar werkt Marina in een psychotraumacentrum met vooral complex trauma. Daarnaast geeft Marina bijna 20 jaar les op het brede terrein van de psychopathologie en diagnostiek bij kinderen en jongeren. Vooral het neuropsychologisch onderzoek bij jongeren is haar stokpaardje.

Monique van der Ven

Monique van der Ven

Monique van der Ven is GZ-psycholoog, systeemtherapeut, supervisor & docent NVRG, EFT-therapeut. Het systemisch kijken, denken en handelen heeft vanaf het begin van haar carrière centraal gestaan. Monique heeft gewerkt binnen (dag)klinische en ambulante instellingen voor jeugdhulpverlening en GGZ. Met volwassenen, adolescenten, (jonge) kinderen en hun gezinnen.Ook hield zij zich bezig met zorgvernieuwing, kwaliteits- en programma-ontwikkeling vanuit het systeemtheoretisch kader. 

Ze werkt bij MoleMann Mental Health in Amsterdam en heeft een eigen praktijk voor supervisie en consultatie. Ze is docent systeemtherapie binnen de opleiding voor Klinisch Psychologen en erkend TTC-gever NVRG.

Fieke Wellink

Fieke Wellink

Fieke Wellink is GZ-psycholoog/Orthopedagoog-generalist en supervisor voor NVO, NIP en SKJ. Zij heeft vanaf 2007 een eigen praktijk Wel~link, welke zij tot zomer 2018 heeft gecombineerd met werkzaamheden bij VTO Vroeghulp Amsterdam als IMH professional. Daarvoor heeft zij 16 jaar gewerkt binnen de specialistische Jeugd-GGZ. Met als aandachtsgebieden oa: ASS al dan niet met verstandelijke beperking, systemische werken, diagnostiek van sociaal-emotionele/ontwikkelingsstoornissen binnen de context van het kind en IMH. Zij werkt als freelancer voor Perspectief GZ en is als docent verbonden aan meerdere instanties.

Irene Mol

Irene Mol

Irene Mol is GZ-psycholoog/orthopedagoog-generalist en Infant Mental Health specialist DAIMH. Zij is van 2008 tot 2018 werkzaam geweest bij het team VTO-Vroeghulp in Amsterdam. Sinds september 2017 is zij verbonden aan het geboortecentrum en de kinderpolikliniek van het Amstelland Ziekenhuis als Infant Mental Health specialist en GZ-psycholoog. Recent werkt zij als zzp'er bij het behandelcentrum en kenniscentrum van Stichting Kinderleven in de functie van GZ-psycholoog en IMH specialist. 

Daarvoor heeft zij onder andere gewerkt bij Jeugdbescherming Amsterdam en bij de Pedologisch Instituutschool (afdeling zeer jonge kinderen) in Leiden. Zij is geschoold in de diagnostiek en behandeling van hechtingsproblemen in de vroege ouder-kindrelaties, het herkennen en diagnosticeren van deviante kenmerken binnen gehechtheidsrelaties als gevolg van onverwerkt trauma, psychopathologie bij zeer jonge kinderen en op het gebied van jonge kinderen met een voorlijke ontwikkeling.

Willem Barents

Willem Barents

Willem Barents is klinisch psycholoog/psychotherapeut. Hij werkt meer dan 35 jaar met veel enthousiasme in het werkveld. Hij heeft ervaring in zowel de acute, klinische, deeltijd en ambulante GGZ. Sinds 2008 is hij werkzaam bij GGZ Heuvelrug waar hij behalve zorginhoudelijk ook als bestuurder aan verbonden is. Willem heeft altijd een brede integratieve belangstelling voor het werk gehad. Daarbij heeft zich gespecialiseerd, en is hij docent, in systeemtherapie, schematherapie en psychodiagnostiek. Daarnaast geeft hij supervisie (erkend door NVRG, NVP en Vereniging voor Schematherapie), leersupervisie over supervisie (erkend door NVRG en NVP) en leertherapie.

Miep Burger

Miep Burger

Miep Burger is  Orthopedagoog-Generalist en rouwtherapeut. Zij heeft de 2-jarige gespecialiseerde opleiding Omgaan met Verlies gevolgd bij het Land van Rouw in Nijmegen. Miep is werkzaam in haar eigen rouwbegeleidingspraktijk RouwNouw. Hier biedt zij individuele rouwbegeleiding, gezinsbegeleiding en  rouwgroepen aan kinderen, jongeren en volwassenen. Dit met de visie, systemisch werken en doen wat nodig is.

Manon Zonder

Manon Zonder

Manon Zonder is psychiater en schematherapeut (junior), werkzaam in een vrijgevestigde praktijk in Culemborg (PsyConsult Culemborg). In haar praktijk voert ze zowel medicamenteuze behandelingen uit, alsook individuele psychotherapeutische behandelingen (met als voorkeur schematherapie). Tevens heeft zij een consultatieve functie voor huisartsen in Culemborg en omgeving. Ze heeft gewerkt in diverse grote GGZ instellingen en de verslavingszorg.

Wordt nog bekend gemaakt.

Contacturen: 381, waarvan verschillende dagen online.


Naar boven