Tijdens de cursus 'Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden' wordt er in gegaan op de betekenis van stil en teruggetrokken gedrag, druk en onrustig gedrag, angstig gedrag en de consequenties van de meest voorkomende leerproblemen op de taak-werkhouding van kinderen. Aan de hand van casuïstiek wordt de vertaalslag gemaakt naar begeleiding en advisering.
Doelstelling
Na afloop van de cursus
-Beschik je over recente inzichten met betrekking tot gedrags-en leerproblemen bij kinderen tussen 6-12 jaar;
-Kun je divers gedrag analyseren, begrijpen en vertalen naar onderwijsbehoeften
-Ben je in staat onderscheid te maken tussen varianten van normaal gedrag en signalen van een mogelijke ontwikkelingsstoornis
-Kun je handelingsgerichte adviezen geven aan ouders en school
Werkwijze
De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt presentaties van de docent, bespreekt casuïstiek en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek op het gebied van gedrags-en leerproblemen. Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 3 uur per cursusdag voor literatuurstudie en 3 uur voor de praktijkopdracht.
Dag | Datum | Tijden |
---|---|---|
1 | 25 januari 2024 | 9:30 - 16:45 |
2 | 8 februari 2024 | 9:30 - 16:45 |
3 | 29 februari 2024 | 9:30 - 16:45 |
SKJ
Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals | 18 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Diagnostiek | 6 | Toegekend |
Behandeling | 8 | Toegekend |
Overige | 4 | Toegekend |
Extra literatuurstudiepunten | 15 | Toegekend |
Herregistratie | 18 | Toegekend |
Psychologen en orthopedagogen werkzaam in de onderwijsadvisering, in scholen voor (speciaal) basisonderwijs, in de jeugdhulpverlening en in eigen praktijken.

Beatrijs Brand
Beatrijs is orthopedagoog/kinder-en jeugdpsycholoog met een ruime ervaring in diagnostiek en begeleiding van kinderen met leerproblemen in basis-en voortgezet onderwijs. Ze is specialist op het gebied van dyslexie. Daarnaast zijn handelingsgericht werken en executieve functies belangrijke aandachtsgebieden. Zij leidt de School Psychologische Praktijk, is regiebehandelaar, geeft supervisie en is actief in het postacademisch onderwijs.
Zelf aan te schaffen:
Interventies in het onderwijs: leerproblemen, Patrick Snellings en Maaike Zeguers redactie
2de druk Boom 2016
Overige artikelen wordt online beschikbaar gesteld door King nascholing.
Contacturen: 18 uur
Zelfstudie: 11 uur