Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden

In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.

Tijdens de cursus 'Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden' wordt er in gegaan op de betekenis van stil en teruggetrokken gedrag, druk en onrustig gedrag, angstig gedrag en de consequenties van de meest voorkomende leerproblemen op de taak-werkhouding van kinderen. Aan de hand van casuïstiek wordt de vertaalslag gemaakt naar begeleiding en advisering.

Doelstelling

Na afloop van de cursus

-Beschik je over recente inzichten met betrekking tot gedrags-en leerproblemen bij kinderen tussen 6-12 jaar;

-Kun je divers gedrag analyseren, begrijpen en vertalen naar onderwijsbehoeften

-Ben je in staat onderscheid te maken tussen varianten van normaal gedrag en signalen van een mogelijke ontwikkelingsstoornis

-Kun je handelingsgerichte adviezen geven aan ouders en school

Werkwijze

De cursus bestaat uit afwisselende werkvormen. Je krijgt presentaties van de docent, bespreekt casuïstiek en werkt aan opdrachten in kleine groepen. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen casuïstiek op het gebied van gedrags-en leerproblemen. Je moet rekening houden met een voorbereidingstijd van ongeveer 3 uur per cursusdag voor literatuurstudie en 3 uur voor de praktijkopdracht.

DagDatumTijden
125 januari 20249:30 - 16:45
2 8 februari 20249:30 - 16:45
329 februari 20249:30 - 16:45

SKJ

Jeugdzorgwerkers / jeugd- en gezinsprofessionals18Toegekend

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 25 sep 2023—24 sep 2026
Diagnostiek6Toegekend
Behandeling8Toegekend
Overige4Toegekend
Extra literatuurstudiepunten15Toegekend
Herregistratie18Toegekend

Psychologen en orthopedagogen werkzaam in de onderwijsadvisering, in scholen voor (speciaal) basisonderwijs, in de jeugdhulpverlening en in eigen praktijken.

Beatrijs Brand

Beatrijs Brand

Beatrijs is orthopedagoog/kinder-en jeugdpsycholoog met een ruime ervaring in diagnostiek en begeleiding van kinderen met leerproblemen in basis-en voortgezet onderwijs. Ze is specialist op het gebied van dyslexie. Daarnaast zijn handelingsgericht werken en executieve functies belangrijke aandachtsgebieden. Zij leidt de School Psychologische Praktijk, is regiebehandelaar, geeft supervisie en is actief in het postacademisch onderwijs.


Zelf aan te schaffen:

Interventies in het onderwijs: leerproblemen, Patrick Snellings en Maaike Zeguers redactie
2de druk Boom 2016

Overige artikelen wordt online beschikbaar gesteld door King nascholing.

Contacturen: 18 uur

Zelfstudie: 11 uur

Naar boven