Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur)
In deze cursus leer je cognitief/emotionele- en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
8.25/10 (4 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur) in Amsterdam, Aristo op 21 nov 2023
In deze Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur) leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence-based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op kinderen, jeugdigen en volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).
Er wordt ingegaan op de kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces, leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, (in ieder geval) de theorieën over klassieke en operante conditionering, en het cognitieve model. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten.
In deze cursus worden vaardigheden aangereikt voor het opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie en voor ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses. Ook leer je het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures, en de uitvoering van behandelingen volgens evidence-based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.
In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.
Cursus van 21 nov 2023 - 2 jul 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | dinsdag 21 nov 2023 | 9:30 - 16:45 | |
2 | dinsdag 5 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
3 | dinsdag 19 dec 2023 | 9:30 - 16:45 | |
4 | dinsdag 9 jan 2024 | 9:30 - 16:45 | |
5 | dinsdag 23 jan 2024 | 9:00 - 16:00 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
6 | dinsdag 6 feb 2024 | 9:30 - 16:45 | |
7 | dinsdag 27 feb 2024 | 9:30 - 16:45 | |
8 | dinsdag 12 mrt 2024 | 9:30 - 16:45 | |
9 | dinsdag 26 mrt 2024 | 9:00 - 16:00 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
10 | dinsdag 9 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
11 | dinsdag 23 apr 2024 | 9:30 - 16:45 | |
12 | dinsdag 21 mei 2024 | 9:30 - 16:45 | |
13 | dinsdag 4 jun 2024 | 9:00 - 16:00 | Deze Lesdag is online via ZOOM! |
14 | dinsdag 18 jun 2024 | 9:30 - 16:45 | |
15 | dinsdag 2 jul 2024 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 80 | Toegekend |
Diagnostiek | 20 | Toegekend |
Herregistratie | 100 | Toegekend |
Extra literatuur | 62 | Toegekend |
Vooropleiding
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.
Werk
Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of Onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

Leonie Sieverding
Leonie Sieverding is als GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut werkzaam in haar eigen praktijk voor Basis GGZ in Heemstede. Ze heeft bij diverse specialistische GGZ instellingen gewerkt, waar ze kinderen, jongeren en (jong)volwassenen met verschillende problematiek heeft behandeld. Zij is gespecialiseerd in het behandelen van angstklachten bij kinderen in de basisschoolleeftijd. Met veel plezier combineert Leonie het lesgeven met haar werk in de praktijk. Ze is enthousiast over haar vak en vindt het mooi om dit tijdens het lesgeven over te kunnen brengen. Samen met Marije Kuin legt ze binnen de cursus de nadruk op CGT bij kind & jeugd, waarbij een praktische vertaalslag van de (soms ingewikkelde) theorie wordt gemaakt waar cursisten direct mee aan de slag kunnen. Ze vindt veel oefenen in een veilig leerklimaat belangrijk en besteedt hier binnen de cursus veel aandacht aan. Leonie is ook supervisor voor de VGCT en NIP (K&J).

Marije Kuin
Marije Kuin is GZ-psycholoog en cognitief gedragstherapeut (supervisor) bij Psychologenpraktijk Kuin. Zij heeft jarenlang bij diverse instellingen gewerkt en daarnaast in een eigen praktijk. Ze heeft veel ervaring met het werken met kinderen, jongeren en hun ouders met diverse problematiek en ontwikkelde verschillende behandelmodules (Zelf Plannen, Zelf Oplossingen Bedenken, Werken aan je zelfbeeld). Ze is gespecialiseerd in ADHD en gedragsproblemen.
In de cursus zal gebruik worden gemaakt van de volgende boeken, waar je beschikking over dient te hebben (onder voorbehoud):
1. Korrelboom, C.W., ten Broeke, E. (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie. Bussum, Coutinho, ISBN 978 90 46903810
2. Bogels, SM & Oppen, van P (2019/2020). Cognitieve therapie, theorie en praktijk. Derde druk, Boom, 978 90 36820202
3. Jacobs, G., Muller, N. & ten Brink, E. (2001). Uit de knoop, rationeel emotieve therapie en andere cognitieve gedragstherapieen bij kinderen en jeugdigen. Bohn Stafleu van Loghum, ISBN 9789031336975
4. Braet, C. en Bögels, S. (samenstellers)(2020): Protocollaire behandelingen voor kinderen en adolescenten met psychische klachten, deel I, deel II, deel III Amsterdam, Boom. ISBN 9789024408948.
Tips:
- De gehele reeks van Dawn Huebner. Een help-oefenboek voor kinderen.
- Motiverende gespreksvoering in de gezondheidszorg: Werken aan gedragsverandering als je maar 7 minuten hebt, (Rollnick, 2009)
- Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen (BSL, Prins, Bosch, Braet, 2018).
- www.ggzrichtlijnen.nl
- www.vgct.nl en VGCtube (vgct op youtube met videos van therapeutische technieken)
- www.113.nl
- Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis, Tamara Luijer & Sophie Francken, uitgeverij BSL, KAP reeks.
- Cognitieve gedragstherapie, de basisvaardigheden. Erik ten Broeke ea. uitgeverij BOOM.
Overige artikelen zijn online beschikbaar.
Een verwijzing naar aanbevolen literatuur en/of naslagwerken kan tijdens de cursus worden gegeven. Mogelijk vindt er tijdens de cursus nog een wijziging in literatuur plaats of dient nog een boek aangeschaft. Dit wordt dan z.s.m. doorgegeven. De hoeveelheid opgegeven literatuur verschilt per cursusdag, het is derhalve aan te raden om voor sommige cursusdagen vast vooruit te lezen, als dat mogelijk is.
Contacturen: 100 uur
Zelfstudie: 60 uur