Workshop de Traumakaart

De Traumakaart is een waardevolle tool voor elke behandelaar om traumabehandeling te introduceren en voor te bereiden en te gebruiken voor jongeren en (jong)volwassenen. Leer over de relevante achtergrondinformatie en ga zelf aan de slag, zodat je het direct kunt toepassen in de praktijk. 

Inhoud

In deze workshop leer je hoe je goede psycho-educatie over trauma kan geven en hoe je traumabehandeling (middels bijvoorbeeld EMDR of CGT) samen met de client goed kan voorbereiden in enkele sessies. Als cliënten goed snappen hoe trauma en de behandeling hiervan in elkaar zitten, ervaren ze meer regie en zelfcontrole en zijn behandeleffecten duurzamer. Ben jij als behandelaar soms zoekende wat uit te leggen bij start van een traumabehandeling? Heb je zelf weliswaar enige of al veel kennis, maar is het soms toch lastig om hieraan woorden te geven richting de client? En mis jij hierin ook eenduidig, goed en mooi vormgegeven psycho-educatie materiaal? De Traumakaart combineert de belangrijke wetenschappelijk pijlers zoals de Polyvagaal theorie en de Window of tolerance tot een volledige, maar ook zeer praktische visuele tool om psycho-educatie aan de client te geven over trauma en de behandeling samen goed voorbereid in te gaan. Onderwerpen die in deze workshop o.a. naar voren komen zijn hoe uitleg te geven over schuld/schaamte gevoelens na bijvoorbeeld seksueel misbruik , hoe we het voelen van hevige gevoelens of juist verdoving kunnen verklaren en normaliseren, hoe het lijf reageert tijdens en na trauma en hoe het herstelproces tijdens behandeling eruit kan zien. Als je deze workshop gevolgd hebt, beschik je zelf over een waardevolle tool om psycho-educatie trauma vorm te geven en traumabehandeling samen met cliënten voor te bereiden en te optimaliseren.

Doelstelling

Na afloop van de workshop:

  • Hebben cursisten kennis over de relevante modellen waarop het materiaal gebaseerd is (window of tolerance & polyvagaal theorie)
  • Hebben cursisten kennis over het belang van goede psycho-educatie bij traumabehandeling
  • Kunnen cursisten De Traumakaart zelf toepassen in de praktijk na hier al mee geoefend te hebben

Werkwijze

De workshop start met interactieve uitleg over de achtergrond informatie en het gebruik van de tool door de docenten. Daarna zal zelf geoefend worden in groepjes en met plenaire terugkoppeling, waardoor de workshop praktijkgericht is. 

Wijze van toetsing

De toetsing bestaat uit een (beknopte) schriftelijke rapportage gebaseerd op het geleerde, gecombineerd met gebruik in de praktijk. Hiernaast wordt van de cursist actieve deelname verwacht.

DatumTijden
21 juni 20239:30 - 12:30

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Behandeling2In aanvraag
Overige taken1In aanvraag
Extra literatuurstudiepunten3In aanvraag
Herregistratie3In aanvraag

POH-GGZ

Nascholing praktijkondersteuners3In aanvraag

Vereniging EMDR Nederland

Trauma smal3In aanvraag

Je beschikt minimaal over een afgeronde HBO opleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. Daarnaast ben je minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ of Jeugdzorg. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. De training is geschikt voor bijvoorbeeld psychologen die al enige of ruimere kennis over trauma hebben. Daarnaast is de scholing geschikt voor POH-GGZ, medewerkers van het ziekenhuis die veel werken met traumatische behandelingen en voorbereiding hierop en lichaamsgerichte therapeuten. 

Karine de Leeuw-Veneboer

Karine de Leeuw-Veneboer

Karine is GZ-psycholoog en tevens EMDR practitioner VEN & cognitief gedragstherapeut VGCt, ze heeft ruime ervaring in de jeugd en volwassen ggz. Momenteel is zij werkzaam voor een grote instelling binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie. Karine geeft in haar werk veel (trauma)behandeling door middel van o.a. EMDR, CGT en technieken uit de schematherapie. Ze heeft veel affiniteit met het overdragen van informatie aan anderen, waarbij ze dagelijks veel collega’s begeleidt in het geven van traumabehandeling middels supervisie en werkbegeleiding. De stijl van Karine is betrokken en duidelijk richting cliënten en collega’s, waardoor ze veel holding biedt en vertrouwen uit blijft stralen richting cliënten. 

Rosa Ravenhorst

Rosa Ravenhorst

Rosa is GZ-psycholoog en heeft ervaring in de jeugd ggz, Jeugdzorgplus (gesloten) en met jongvolwassenen. Momenteel is zij werkzaam binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie en deels binnen de online basis ggz voor jongvolwassenen. Ze geeft zelf veel (trauma)behandeling middels o.a. EMDR, CGT en technieken uit de schematherapie. Ze heeft daarnaast veel affiniteit met het onderwijs. Ze heeft twee masters in de ontwikkelings- en gezondheidszorgpsychologie en is inmiddels gastdocent aan de GZ-opleiding, de universiteit en binnen het voortgezet onderwijs. Rosa is als behandelaar empathisch en heeft een open en transparante manier van werken, waardoor cliënten zich gezien voelen en grip ervaren op eigen behandeling. 

Verplichte literatuur (totaal 32 pagina’s); wordt online beschikbaar gesteld.

  • Corrigan, F., Fisher, J. & Nutt, D. (2010). Autonomic dysregulation and the Window of Tolerance model of the effects of complex emotional trauma. Journal of Psychopharmacology25(1), 1-9. https://doi.org/10.1177/026988...
    (Lezen pagina 1-3 = 3 pagina’s). 
  • Ogden, P., Pain, C., & Fisher, J. (2006). A Sensorimotor Approach to the Treatment of Trauma and Dissociation. Psychiatric Clinics of North America, 29, 263-279
    (Lezen PDF pagina 2-13 = 12 pagina’s). 
  • Porges, S.W., & Dana, D. (2018). Clinical Applications of the Polyvagal Theory: The Emergence of Polyvagal-Informed Therapies. New York: WW Norton.
    (Lezen hoofdstuk p. 50-53 en 61-67 = 11 pagina’s)
  • Zorgstandaard Psychotrauma- en stressorgerelateerde stoornissen (GGZ standaarden, 2020) (Lezen pagina 9-11 over psychotrauma/PTSS en 55-57 over psycho-educatie = 6 pagina’s). 
  • De Traumakaart (2022). 


Contacturen: 3

Werkuren: 3 (voorbereiding literatuur en eindopdracht) 

Naar boven