Inhoud
Zorgprofessionals hebben regelmatig te maken met grensoverschrijdend en agressief gedrag. Het kan gaan om schelden of bedreigen maar ook om meer subtiele manieren als traineren en persoonlijke kritiek uiten. Elke vorm kan een behoorlijke impact hebben en leiden tot gevoelens van onveiligheid. Het kan het vertrouwen in hun eigen professionaliteit, in zichzelf en in de organisatie schaden.
Doelstelling
De cursist leert om te gaan met verschillende vormen van agressie zoals schelden, intimideren, steken onder water of kleineren. Ook leren zij te beslissen welke reactie hierbij het meest past.
Het juridische kader wordt besproken. Cursisten bespreken met elkaar persoonlijke grenzen en hoe wordt omgegaan met agressie in hun werksetting.
Na afloop heeft de cursist zicht op de verschillende soorten agressie en de functie van agressie. Cursisten krijgen theoretische achtergrond informatie over agressie. Deze training heeft een eclectische benadering. Voor het onderkennen van verschillende soorten agressie wordt het ABCD-model van agressie gehanteerd. Voor het reageren hierop maakt de cursist kennis met en gebruik van aspecten van motiverende gespreksvoering, geweldloos verzet en narratieve reflecties.
Werkwijze
De ochtend bestaat uit theorie en de middag uit oefenen met een acteur. Er is gelegenheid tot inbrengen van eigen casuïstiek. Cursisten bepalen zelf hoe en welke situaties zij willen oefenen om het gevoel van veiligheid binnen de training te garanderen.
Toetsing
De inzet en inbreng van de cursist telt mee voor de beoordeling. Daarnaast brengt elke deelnemer een toetsvraag in op de laatste cursusdag. Alle toetsvragen samen, gecontroleerd en aangevuld door de docent, vormen de gehele toets.
Kennisniveau
Na afronden van deze training heeft de cursist
- Actuele en globale kennis agressie op juridisch en emotioneel vlak
- Vaardigheden hoe om te gaan met agressie
Dag | Datum | Tijden |
---|---|---|
1 | 3 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
2 | 17 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Diagnostiek | 4 | In aanvraag |
Behandeling | 5 | In aanvraag |
Overige | 3,5 | In aanvraag |
Herregistratie | 12,5 | In aanvraag |
SKJ
Jeugd- en gezinsprofessionals | 0 | In aanvraag |
POH-GGZ
Nascholing praktijkondersteuners | 0 | In aanvraag |
(Kinder-en jeugd)psychologen, (ortho)pedago(o)gen-generalisten, GZ-psychologen, psychiaters, schoolpsychologen, hulpverleners uit onderwijs en jeugdzorg, maatschappelijk werkers.
.jpg)
Ruth Willems
Ruth Willems, kinder - en jeugdpsycholoog NIP en supervisor K&J, heeft gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam en the University of Melbourne en is afgestudeerd in de klinische psychologie, volwassenen. Hierna heeft zij zich gespecialiseerd tot kinder- en jeugdpsycholoog NIP. Tevens heeft Ruth de postmediation opleiding Family Mediation gevolgd. Ruths werkervaring als psycholoog ligt vooral in de verstandelijk gehandicaptenzorg en bij de Raad voor de Kinderbescherming, Ministerie van Justitie. Zij heeft sinds 2007 haar eigen psychologenpraktijk Hulp op IJburg in Amsterdam.
Ze heeft een vragenlijst met handleiding ontwikkeld voor adoptiegezinnen: 'Vragen over adoptie'. Ook heeft zij een kinderboek geschreven: 'Hana'. In 2018 is het praktisch handboek 'Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. Opvang na Schokkende Gebeurtenissen' uitgekomen en in 2019 'Hulpverlening bij echtscheiding'. Vanaf mei 2022 is het praktijkboek te koop: Diagnostiek bij kinderen en jeugdigen: Hoe schrijf ik het verslag? Daarnaast schrijft zij artikelen, levert zij bijdragen aan wetenschappelijke boeken en heeft zij een vaste column bij ouders.nl.
Ruth Willems geeft diverse vaste cursussen voor King Nascholing. Daarnaast ontwikkelt zij ook trainingen op maat.
Verplicht zelf aan te schaffen:
Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd van Ruth Willems, ISBN 9789088508202
Aanvullende literatuur wordt online beschikbaar gesteld.
Contacturen: 12,5 uur
Zelfstudie: 5 uur