Gesprekstechnieken bij (moeilijke) gesprekken op school

Na deze cursus ben je in staat een moeilijk gesprek op school te veranderen in een prettig gesprek, waarin iedereen zich gehoord voelt en waarin toch alles gezegd kan worden.

Inhoud:

Soms lopen gesprekken op school niet zoals je zou willen. Je idee is goed, en je doet echt je best, maar uiteindelijk komen school en ouders tegenover elkaar te staan. Dat is nu precies niet wat je wilde! Ouders hebben een ander idee over het schooladvies van hun kind, je wilt het lastige gedrag van je leerling met ouders bespreken of je verschilt met ouders van inzicht over de aanpak van hun kind. 

In deze cursus leer je hoe je zo’n gesprek voorbereidt, hoe je op een prettige manier leiding kunt geven aan het gesprek, hoe je kunt zorgen dat iedereen zich gehoord voelt en hoe je het gesprek op een positieve manier kunt afsluiten. Dit doen we door bespreking van theorie over gesprekvoering, door praktische tips en tricks en natuurlijk vooral door veel te oefenen. Na deze cursus voel jij je in staat om een moeilijk gesprek op school om te draaien naar een prettig gesprek voor alle partijen. 

Doelstelling:

  • Je weet in welke situaties je een ‘moeilijk’ gesprek kan tegenkomen
  • Je weet hoe je een moeilijk gesprek het beste kunt voorbereiden en hoe je dit kunt communiceren naar andere aanwezigen
  • Je kunt gezamenlijke doelen stellen, op een SMART-wijze
  • Je bent in staat leiding te geven aan een gesprek op school, op een manier waarop iedereen aanbod is geweest en zich gehoord heeft gevoeld
  • Je bent in staat moeilijke onderwerpen op een rustige en toch eerlijke manier te bespreken
  • Je kent de basis van motiverende gespreksvoering
  • Je weet wat je vooral niet moet doen en waarom overtuigen meestal niet werkt
  • Je bent in staat te voelen waar je grenzen liggen en deze op de juiste manier aan te geven
  • Je weet hoe je op een positieve manier het gesprek kunt afsluiten 
  • Je hebt ervaren hoe het is als ouder om voor een ‘moeilijk’ gesprek naar school te komen
  • Je bent in staat op een professionele manier samen te werken met hulpverlening in een gesprek met ouders

Werkwijze:

Gedurende deze cursus zal er veel afwisseling zijn. Door bespreking van theorie, voorlichting, zelf ervaren en vooral veel oefenen, zal de cursist na deze dagen zich zelfverzekerd voelen over het voeren van moeilijke gesprekken op school. 



DagDatumTijden
120 januari 20239:30 - 16:45
2 3 februari 20239:30 - 16:45

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Diagnostiek3In aanvraag
Behandeling6In aanvraag
Overige taken3In aanvraag
Herregistratie12In aanvraag

Gedragsdeskundigen, (school)psychologen en orthopedagogen die werkzaam zijn op school, IB-ers, leerkrachten.

Klaartje Cuppen

Klaartje Cuppen

Klaartje Cuppen is schoolpsycholoog en kinder- en jeugdpsycholoog NIP. Binnen haar eigen praktijk Bureau Klaar in Haarlem behandelt ze kinderen en jongeren met uiteenlopende problematiek. Voornamelijk maakt ze hierbij gebruik van Cognitieve Gedragstherapie, EMDR en ACT. Begeleiding van ouders vindt Klaartje van groot belang, net als contact leggen met de scholen van de kinderen en jongeren die zij behandelt. Ze heeft op meerdere scholen gewerkt als schoolpsycholoog (zowel PO als VO) en kent het onderwijs dus van binnenuit. Naast haar werk in haar praktijk geeft Klaartje graag les op de Universiteit, verzorgt ze trainingen en werkt ze bij het Samenwerkingsverband VO Zuid-Kennemerland. Klaartje probeert te verbinden tussen zorg en onderwijs.

WORDT NOG VERDER AANGEVULD

·      Handelingsgericht werken in het Voortgezet Onderwijs – N. Pameijer, T. van Beukering, enz. Hoofdstuk 1, blz 15-42, Uitgangspunten handelingsgericht werken, en hoofdstuk 4, blz 91-122: Constructief communiceren met ouders.

·      Oplossingsgerichte vragen, F. Bannink. Hoofdstuk 1 en 2, blz 17-66

·      Artikelen over veeleisende ouders:

o   http://www.ivomijland.nl/resources/pdf/2013.01-elke-klacht-is-een-gratis-advies.pdf (2)

o   https://www.orthoconsult.nl/documenten/2014.07-het-is-een-bijzonder-kind-en-dat-is-ie.pdf (6)

o   https://www.voorelkementor.nl/documenten/2010.12-oudergesprekken-van-10-minuten.pdf (2)

o   https://www.voorelkementor.nl/documenten/2014.01-vertrouw-ouders-zo-veel-mogelijk.pdf (2)

·      Artikel MG:

o   https://www.voorelkementor.nl/documenten/2013.06-deel-3-de-taal-van-de-verandering.pdf (3)

·      Artikel smart doelen: 

https://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/doelen-stellen/smart (4)

Contacturen: 12 uur

Zelfstudie: 8 uur

Naar boven