In deze cursus leer je werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken om trauma bij kinderen en jongeren en hun gezinsleden te behandelen. Bij trauma en angst spelen ouders een belangrijke rol omdat ze ondersteuning bieden en helpen bij het aanleren van coping-vaardigheden. Daarom staan systeembehandelingen en actieve betrokkenheid van gezinsleden centraal.
Via genogrammen ontdek je de invloed van traumatische ervaringen door de generaties heen. Ook oefen je met de toepassing van verschillende exposure-varianten in fantasie en met oplossingsgerichte technieken bij trauma.
Met behulp van het Writejunior protocol leer je de praktische toepassing van schrijftherapie met deze kinderen. Onderdelen van het protocol zijn onder meer exposure, cognitieve herstructurering, coping en social sharing.
De blended cursus bestaat uit face-to-face bijeenkomsten, online bijeenkomsten en de Knowingo+ app:
• 6 face-to-face bijeenkomsten van 6 ½ uur, exclusief pauze
• 6 keer 120 minuten online tijd: Voor elke face-to-face bijeenkomst is er een online meeting waarin cursisten via Zoom uitwisseling met elkaar hebben over de te bestuderen lesstof en lesstof oefenen, voorbereiden en/of presenteren. De lesstof kunnen cursisten via de website van King nascholing raadplegen.
• De Knowingo+-app: Cursisten installeren de app Knowingo+ op hun mobiele telefoon of tablet. Met deze tool maken cursisten spelenderwijs de te leren literatuur eigen. Door het spelen van de app zal de kennis beter blijven hangen omdat er meer herhaling en daardoor verankering plaatsvindt. Ook zal de inhoud uit het inleidende gedeelte terugkomen in het verdiepingsgedeelte. Docenten hebben toezicht over het dashboard en kunnen zo de voortgang meten en de cursisten toetsen.
Werkwijze
In de cursus wordt gebruik gemaakt van literatuurbespreking, discussie, rollenspel, praktisch huiswerk en het bekijken en bespreken van therapiezittingen op video. Tussen de cursusbijeenkomsten door bestudeer je literatuur, werk je aan huiswerkopdrachten, oefen je praktische vaardigheden en bereid je rollenspelen voor.
Doelstellingen
Na afloop van de cursus heb je kennis en vaardigheden opgedaan voor de toepassing van een aantal cognitief-gedragstherapeutische technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en/of andere systeemleden. De cursus is tevens bedoeld als onderdeel van het opleidingstraject tot cognitief gedragstherapeut VGCt (vervolgcursus 50 uur).
Voorkennis
Verwacht wordt dat de deelnemers over gedragstherapeutische basiskennis en -ervaring beschikken. Cursisten dienen de basiscursus CGT te hebben afgerond.
Deze cursus is een gespecialiseerde vervolgcursus, een verplicht onderdeel in de opleiding tot gedragstherapeut (lid VGCT). Kijk hier voor de toelatingseisen tot een lidmaatschap van de VGCT, de opbouw van de opleiding en verdere informatie.
Dag | Datum | Tijden |
---|---|---|
1 | 15 september 2023 | 9:30 - 16:45 |
2 | 29 september 2023 | 9:30 - 16:45 |
3 | 20 oktober 2023 | 9:30 - 16:45 |
4 | 10 november 2023 | 9:30 - 16:45 |
5 | 1 december 2023 | 9:30 - 16:45 |
6 | 12 januari 2024 | 9:30 - 16:45 |
7 (= reservedag ) | 26 januari 2024 | 9:30 - 16:45 |
VGCt
Vervolgcursus | 50 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen
Diagnostiek | 15 | Toegekend |
Behandeling | 35 | Toegekend |
Herregistratie | 50 | Toegekend |
Extra literatuur | 3 | Toegekend |
NVRG
Nascholingscursus | 25 | Toegekend |
Psychologen, pedagogen, psychotherapeuten die in de praktijk werkzaam zijn in de hulpverlening aan kinderen, jeugdigen en hun ouders. Basiskennis van de cognitieve gedragstherapie is vereist (niveau VGCt-erkende basiscursus cognitieve gedragstherapie).

Denise Beuvens
Denise Beuvens is GZ-psycholoog, kinder- en jeugdpsycholoog, cognitief gedragstherapeut, EMDR-therapeut en supervisor VGCt. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk Psychologenpraktijk Kwadrant in Zaandam. Zij behandelt kinderen, jeugdigen en volwassen en geeft les in postdoctorale opleidingen en nascholing.

Meike van Veggel
Meike van Veggel is GZ-psycholoog, cognitief gedragstherapeut, EMDR-therapeut en supervisor VGCT. Zij is werkzaam in haar eigen praktijk Psychologenpraktijk Kwadrant in Zaandam en bij KSK Psychologenpraktijk in Amsterdam. Zij behandelt kinderen, jeugdigen en volwassen en geeft les in postdoctorale opleidingen en nascholing.
Boeken:
- Lucassen, S., Oord, S. van der (2021) 5e gewijzigde druk, WRITEjunior. Protocol schrijftherapie voor getraumatiseerde kinderen en adolescenten 4-18 jaar. Amsterdam: SWP, ISBN 9789085601661
- Siegel, D.J., Hartzell, M. (2014), Parenting from the inside out. New York: Penguin, ISBN
- Beer, R., Lindauer R. (2014) Verwerken en versterken, Werkboek voor therapeuten bij de methode traumagerichte cognitieve gedragstherapie Bohn Stafleu van Loghum Houten, ISBN 9789036805834
- Struik, A. (2021), Slapende honden? Wakker maken! Een stabilisatiemethode voor chronisch getraumatiseerde kinderen. Amsterdam: Pearson. ISBN 9789043038751*
De overige literatuur (artikelen) staat per bijeenkomst aangegeven en is te vinden in de digitale leeromgeving.
* Mocht je starten met de cursus op 4 maart 2022 en nog een oude druk hebben, dan kun je die ook gebruiken.
Contacturen: 50 uur
Zelfstudie: 30 uur