Vervolgcursus: Cognitieve gedragstherapie bij het jonge kind

Deze vervolgcursus is ontwikkeld voor de psychologen en pedagogen die de basiscursus hebben afgerond en zich willen specialiseren in het werken met jonge kinderen.

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Vervolgcursus: Cognitieve gedragstherapie bij het jonge kind

Deze vervolgcursus richt zich op het ontwikkelen van diepgaande kennis over hechting bij het jonge kind en hoe hechting kan leiden tot schema's in de dynamiek tussen individuen. Het eerste deel van de cursus richt zich op de systemische werkwijze van een gedragstherapeut die met jonge gezinnen werkt en op hechting. Het tweede deel van de cursus richt zich op speltherapie, waarbij aandacht wordt besteed aan schematherapie in de speelkamer en het ontwikkelen van vaardigheden voor de beginnende speltherapeut. De cursus behandelt onderwerpen als het opstellen van micro- en macroanalyses bij hechtings- en persoonlijkheidsproblematiek, het onderhouden en afsluiten van een CGt-behandeling, het ontwikkelen van vaardigheden bij interventies gericht op gedesorganiseerde hechting en disfunctionele opvattingen en kernovertuigingen, en kennis over de ontwikkeling van spel bij kinderen. Na afloop van de cursus zullen cursisten in staat zijn om diverse problemen in de speelkamer effectief te behandelen.

100% op locatie
Ervaren docenten
Direct toepasbaar in de praktijk
Heerlijke lunch

Werkwijze

Tijdens de cursus wordt grotendeels tijd besteed aan de specifieke gedragstherapeutische en cognitieve technieken. Naast kennisoverdracht d.m.v. presentatie zal veel gebruik gemaakt worden van demonstratie en rollenspel. Er zal tevens gebruikt gemaakt worden van (ingebrachte) casuïstiek.  De cursisten gaan de specifieke vaardigheden oefenen om hun therapeutische vaardigheid te vergroten.

Voorafgaand aan de cursus dien je een opname te maken van een spelsessie.

Doelstelling

Na afloop van de cursus:

1.     heeft de cursist inzicht en de basisvaardigheid in het werken met ouders en kinderen met verstoorde          hechting

2.     heeft de cursist inzicht in indicatiestelling bij kinderen met verstoord en gedesorganiseerd hechtingsgedrag

3.     heeft de cursist kennis over de verschillende technieken die gebruikt kunnen worden op US/UR niveau betreffende zelfbeeld en schema’s

4.     heeft de cursist vaardigheden ontwikkeld om binnen een CGT behandeling te werken aan zelfbeeld en schema’s.

5.     heeft de cursist vaardigheden ontwikkeld om in de speelkamer te werken

6.     kan de cursist de geleerde technieken toepassen in de eigen praktijk;

7.     kan de cursist op grond van (gedragstherapeutische) diagnostiek en indicatiestelling een individueel            behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;

8.     kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.


Contacturen: 50 uur

Zelfstudie: 30 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Vervolgcursus: Cognitieve gedragstherapie bij het jonge kind

Crown Business Center Key-Point, Leiden Leiden
50 contacturen
Manon Mostert-Uijterwijk

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.