Supervisorencursus VGCt

De supervisorencursus VGCt is opgezet conform de eisen van het Opleidingsreglement van de VGCt. Het volgen van deze cursus is een voorwaarde voor de registratie als supervisor.

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Supervisorencursus VGCt

Let op: voor deze cursus zijn toelatingseisen, zie kopje doelgroep.

De supervisorencursus VGCt biedt de benodigde kennis en vaardigheden om supervisie te geven in de opleiding tot cognitief gedragstherapeut. Het is een verplicht onderdeel voor registratie als supervisor. Door deze cursus bij te wonen, draag je bij aan uw professionele ontwikkeling als supervisor en verhoog je de kwaliteit van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut.

De supervisorencursus VGCt is ontworpen volgens de eisen van het Opleidingsreglement van de VGCt en de definitie van supervisie van Bernard & Goodyear (2014). De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Supervisiemodellen
  • Modellen van professionele ontwikkeling van therapeuten
  • Onderwijskundige aspecten van opleiden van volwassenen in beroepsonderwijs
  • Randvoorwaarden voor supervisie
  • Contractfase, inclusief leerdoelen bepalen
  • Methodieken in supervisie
  • Hanteren van werkrelatie
  • Toetsen en beoordelen in supervisie
  • Juridische aspecten en beroepsethische kwesties
  • Culturele diversiteit
  • Evaluatie en afronding van supervisie
  • Supervisie en N=1 begeleiding
  • Supervisie en de VGCt, inclusief verslaglegging
  • Supervisie en wetenschap: gebruik van werkzaam gebleken procedures, opbouw en ontwikkeling
Locatie goed bereikbaar met OV
Ervaren docenten
Heerlijke lunch
100% op locatie

Doelstelling

A. verbeteren van het professionele functioneren van de supervisant

B. toezicht houden op de kwaliteit van de cognitieve gedragstherapie geboden aan de cliënten die de supervisant ziet

C. fungeren als poortwachter voor de professie waartoe de supervisant toegang zoekt.

In de cursus komen de competenties zoals omschreven in het competentieprofiel Supervisor VGCt ruimschoots aan de orde. Voor de ordening van de competenties wordt het CanMEDS model als uitgangspunt gebruikt.


Werkwijze

1.  Bespreking van de literatuur aan de hand van presentaties.

2.  Interactieve bespreking van de leerstof & discussie.

3.  Demonstraties, praktische oefeningen en rollenspellen.

4.  Praktijkopdrachten, toetsing en eigen casuïstiek (volwassenen, jongeren en kinderen).


Contacturen: 24 uur

Zelfstudie: 14 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Supervisorencursus VGCt

Seats2Meet Amersfoort CS Amersfoort
24 contacturen
Clarisse van Gorkom

Reviews

Zeer leerzame cursus en bevlogen docent!

16-10-2023

Zeer leerzame cursus en bevlogen docent!

Bobbie

Het sparren in groepjes over rollen en...

16-10-2023

Het sparren in groepjes over rollen en verantwoordelijkheden met oefeningen daarbij was erg inspirerend.

Gaya

De literatuur en invalshoek van de positieve...

16-10-2023

De literatuur en invalshoek van de positieve psychologie vond ik erg interessant.

Jesse

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.