Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen

Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen

Doelstelling                                                                           

Deze cursus biedt een algemene inleiding over de voorbereiding, uitvoering, interpretatie en rapportage van psychodiagnostisch onderzoek en over advisering op basis van dit onderzoek. Na afloop van de cursus hebben de deelnemers een duidelijk beeld van de verschillende onderdelen en fasen van een onderzoek en weten ze welke instrumenten t.b.v. welk onderzoek ingezet kunnen worden en hoe de resultaten geïnterpreteerd kunnen worden. Ze hebben handvatten gekregen voor toepassing in de eigen diagnostische praktijk.

 Werkwijze

Bovengenoemde onderwerpen zullen uitgediept worden en er wordt divers onderszoeksmateriaal besproken op basis van casuïstiek. Er wordt geoefend met de interpretatie van de WISC-V/WAIS, evenals met de interpretatie en integratie van overige psychologische tests. Er wordt gebruik gemaakt van een DVD om het specifieke van het werken met adolescenten te onderstrepen en eventueel te oefenen met een observatieopdracht. Indien wenselijk kunnen de cursisten kennis maken met een paar systeemdiagnostische technieken. Cursisten worden van harte uitgenodigd zelf casuïstiek in te brengen.

Voor 18 uur geacrediteerd
Ervaren docent
Locatie goed bereikbaar met OV
Heerlijke lunch

Deze cursus biedt deelnemers een grondig begrip van persoonlijkheidsdiagnostiek bij adolescenten en jongvolwassenen. De nadruk ligt op het formuleren van onderzoeksvragen en het opstellen van hypotheses, evenals het interpreteren van intelligentietests zoals WISC-V/WAIS en het integreren van sociaal-emotionele en persoonlijkheidsresultaten. Het herkennen van signalen van mogelijke psychiatrische problemen wordt ook besproken, samen met het belang van systeemtheorie en de privacyrechten van jongeren, jongvolwassenen en ouders. Deze cursus is geschikt voor psychologen en andere hulpverleners die werkzaam zijn in de jeugdzorg. Het materiaal is specifiek gericht op intelligentie-onderzoek bij jeugdigen en jongvolwassenen.

Contacturen: 18 uur

Zelfstudie: 11 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Psychodiagnostiek: persoonlijkheidsonderzoek bij adolescenten en jong-volwassenen

Online via zoom
18 contacturen
Marina Reijns

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.