december 2019
Eéndaagse cursus DSM 5
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
Dyslexie; de verdieping
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
januari 2020
Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen
In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (volwassenen)
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen, maar is wel geaccrediteerd door het NIP/NVO!
Systeem therapeutisch werker (STW)
Deze éénjarige opleiding Systeem Therapeutisch Werker is een door de NVRG erkende opleiding die opleidt tot het vak van Systeem Therapeutisch Werker. De cursus bestaat uit 102 lesuren en 12 uur groepssupervisie.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced bases methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus Schematherapie (25 uur) P. Beerendonk en R. Landman
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen. In deze basiscursus is er naast kennisoverdracht veel aandacht voor het oefenen van vaardigheden.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: E. Emsbroek
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Docent: S. van der Toorn
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (volwassenen) Jenneke Wiersma en Meike Kruger
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen, maar is wel geaccrediteerd door het NIP/NVO!
Autisme Spectrum Stoornissen; begrijpen en begeleiden van kind/jeugdige en gezin
In deze cursus worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van kinderen en jeugdigen met autisme en de invloed op het gezin behandeld.
Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht
In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
Basiscursus (geïntegreerde) Cognitieve Gedragstherapie (100 uur). Docent: E. ten Broeke
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
Compassion Focused Therapy
Maak kennis met de Compassion-Focused Therapy (CFT), een behandelvorm die uitermate effectief is bij overmatige zelfkritiek, schaamte, stress, angst en depressie.
Basis- en vervolgcursus Schematherapie. Docent: M. Schreurs
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen. In deze cursus is er naast kennisoverdracht veel aandacht voor het oefenen van vaardigheden.
Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.
Basiscursus Schematherapie (25 uur)
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen. In deze basiscursus is er naast kennisoverdracht veel aandacht voor het oefenen van vaardigheden.
EMDR therapie voor traumagerelateerde klachten bij mensen met een laag IQ of autisme.
Mensen met een laag IQ of Autisme Spectrum stoornissen zijn extra kwetsbaar voor trauma. EMDR kan onverwerkte nare herinneringen opheffen.
Multiproblem gezinnen
Het multiproblem gezin vraagt om een specifieke benadering met oog voor mogelijkheden en onmogelijkheden in de hulpverlening. In deze cursus wordt aandacht besteed aan de interventies die hierbij bruikbaar zijn en welke basishouding hierbij passend is.
Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Deze cursus biedt hulpverleners meer draagkracht in het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen. In de cursus worden diverse cognitief gedragstherapeutische behandeltechnieken bij kinderen, jeugdigen en hun systemen intensief geoefend.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Charlotte van der Wall
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Slaapproblemen bij jonge kinderen vanuit de Infant Mental Health Visie: diagnostiek en interventies
In deze cursus leer je de ouder-kind onderliggende problematiek van slaapproblemen herkennen, alsmede verschillende soorten slaapproblemen.
Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
Beroepsethiek basis- en verdieping
Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.
In deze cursus komt aan de orde wat beroepsethiek en de hieraan gerelateerde tuchtrecht voor jeugdzorgwerkers inhoudt.
februari 2020
Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus leert u werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en jeugdigen, en hun gezinsleden.
Autisme Spectrum Stoornissen bij jongeren en (jong)volwassenen; diagnostiek en behandeling
In twee dagen worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van jongeren en (jong) volwassen met (een vermoeden van) een autisme spectrum behandeld.
Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen
Schematherapie is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel
cognitieve als experiëntiële technieken. In deze cursus zal er ook worden ingegaan op schematherapie bij pubers en adolescenten.
Inleiding Systeemtherapie (60 uur) Docent Monique van der Ven
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
Vervolgcursus Cognitieve Gedragstherapie voor kinderen en jeugdigen met psychosomatische en sociale klachten.
In deze VGCt vervolgcursus wordt ingegaan op veelvoorkomende problemen bij kinderen en jeugdigen. Focus in deze cursus zijn psychosomatische en psychosociale klachten van kinderen en jeugdigen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur) Docent: S. Strietman
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus EMDR (volwassenen). Docent: E. ten Broeke
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende, geprotocolleerde en cliëntgerichte behandelmethode voor traumagerelateerde angstklachten.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur) Docent: C. van Gorkom
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Diagnostiek van traumagerelateerde klachten bij mensen met een laag IQ of autisme.
In deze cursus leer je hoe je traumagerelateerde klachten bij mensen met een verstandelijke beperking of autisme kunt herkennen en classificeren.
Kinderen in de rouw
Een 3-daagse cursus waar rouw in relatie met allerlei ingrijpende gebeurtenissen (overlijden, scheiding, ziekte, het hebben van een beperking) aan bod komt. Vaak is het niet de ingrijpende gebeurtenis die maakt of een rouwproces gezond verloopt maar de manier en mogelijkheden van een persoon hoe hier mee om te gaan.
Vervolgcursus Gezinsgerichte Cognitieve Gedragstherapie
Deze cursus biedt hulpverleners een aantal effectieve methoden voor het bewerkstelligen van verandering in gezinssituaties waar zowel lichte- als zware problematiek kan spelen. De behandelmodellen van Lange en Patterson vormen in deze cursus de basis.
De cursus bestaat voor een belangrijk deel uit gedragstherapeutische kennis en vaardigheden.Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteem
Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?
Handelingsgerichte diagnostiek
In deze cursus wordt het praktijkmodel ‘HandelingsGerichte Diagnostiek’ als kapstok gebruikt om gedrags- en leervraagstukken op te lossen.
Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen
Schematherapie is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel
cognitieveals experiëntiële technieken. In deze cursus zal er ook worden ingegaan op schematherapie bij pubers en adolescenten.
Vervolgcursus Schematherapie
Schematherapie is een gespecialiseerde vorm van cognitieve therapie waarin methoden en technieken uit interpersoonlijke-, experiëntiële- en psychodynamische therapie geïntegreerd zijn, met als doel persoonlijkheidsproblematiek effectief te kunnen behandelen.
Pubers met ADHD; wat kun je ermee?
De cursus omvat een unieke combinatie van geprotocolleerd cognitief gedragstherapeutisch werken en motiverende gespreksvoering.
Je klinische intuïtie verder ontwikkelen
Je intuïtie is één van de twee belangrijke pijlers van jouw therapeutische werk! Deze cursus volg je als je de kwaliteiten die bij jou horen en passen als persoon én therapeut, verder wil ontwikkelen en verfijnen.
maart 2020
Verdieping psychopathologie bij kinderen en jeugdigen
Deze cursus geeft cursisten biedt een verdieping op het diagnostisch proces aan de hand van biologische, psychologische en sociale factoren. Zijn protocollen en richtlijnen geschikt of zijn aanvullende interventies nodig?
Werken met getraumatiseerde gezinnen
In deze 3-daagse cursus worden de begrippen bij complex trauma behandeld; wat wordt hieronder verstaan? Daarnaast wordt trauma in relatie tot anderen behandeld en wat trauma voor effect kan hebben op de hulpverlener; secundair trauma.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: C. van der Heiden ea.
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op volwassenen.
Basiscursus ACT (Acceptance & Commitment Therapy)
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een ervaringsgerichte vorm van (cognitieve) gedragstherapie die ingezet kan worden voor allerlei psychische- en psychiatrische klachten.
Gezinsdiagnostiek
Hoe creeer je een klimaat waarin cliënten openlijk kunnen praten over kwetsbare en schaamtevolle zaken? Wat is een passende therapeutische houding en welke vragen geven inzicht? Naast theoretische achtergrond is er veel ruimte voor de vertaalslag naar de praktijk.
Oplossingsgerichte Korte Psychotherapie bij volwassenen, kind en jeugdigen
Bij oplossingsgerichte therapie staat niet het probleem maar de oplossing centraal. Er wordt tevens vanuit gegaan dat een cliënt de vaardigheden heeft om verandering tot stand te brengen.
Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongeren
De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.
Cognitieve Gedragstherapie bij de behandeling van Perfectionisme
Heeft u op uw werk patiënten die lijden onder hun perfectionisme? Bent u zelf misschien een beetje perfectionistisch? Dan is deze cursus voor u de gelegenheid uzelf als therapeut en als persoon te verbeteren!
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Wil jij je bekwamen in het werken met de Meldcode en oefenen met de stappen 4 en 5 die recentelijk zijn aangescherpt? Dan is deze 1-daagse cursus uitermate geschikt voor jou of je organisatie.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur)
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
Basiscursus EMDR kind en jeugd
Deze basiscursus is bedoeld voor psychologen, pedagogen, psychotherapeuten en psychiaters, die werkzaam zijn in het kinder- en jeugdveld. De eerste twee dagen staat het aanleren van het standaardprotocol voor volwassenen centraal. Daarna volgen drie dagen om de toepassing bij kinderen en adolescenten onder de knie te krijgen.
Interculturele Sensitiviteit
In de eindeloze wirwar van theorieën en meningen over 'cultuur', probeert deze training een compacte en praktische visie over te dragen in het omgaan met verschillen tussen en met 'de ander'.
Activerende gespreksvoering met mensen met een LVB
Deze 2-daagse cursus richt zich op het trainen van praktische (gespreks) vaardigheden voor activerende gesprekvoering met jongeren en/of volwassenen met een licht verstandelijke beperking.
Verdieping Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor volwassenen (70 uur)
In deze verdiepingscursus van 70 uur leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen. De cursus is op volwassenen gericht en kun je volgen als je de Inleiding (30 uur) al hebt gevolgd.
Training Implementatie voor aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling
Aandachtsfunctionarissen huiselijk geweld en kindermishandeling zijn de experts van de organisatie om de aanpak van huiselijk geweld en kindermishandeling neer te zetten. Maar hoe kom je van een aanpak op papier tot een aanpak die kan rekenen op draagvlak onder directie, management, staf en de medewerkers in de praktijk.
Motiverende Gespreksvoering
Deze training laat cursisten kennis maken en oefenen met Motivational Interviewing van Miller en Rollnick (2014). De methode gaat ervan uit dat motivatie geen stabiel persoonlijkheidskenmerk is maar dat het onderhevig is aan verandering. Motivatie verschilt per situatie en over de tijd en kan beïnvloed worden.
Ouders met psychiatrische en/of verslavingsproblemen en hun kinderen.
Deze twee daagse cursus biedt naast theoretische onderbouwing vooral praktische handvatten hoe te handelen in geval van KOPP/KVO-gezinnen voor zowel kind - als jeugd - als volwassen werkers en eenieder die betrokken is bij KOPP/KVO-gezinnen.
Didactische vaardigheden
Hoe breng je kennis over, hoe geef je handvatten voor de praktijk, hoe motiveer je medewerkers om met inhoudelijke kennis aan de slag te gaan? Het bevorderen van inzicht en het omzetten van theoretische kennis naar handelingen in de praktijk staat in deze cursus centraal.
Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie
Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: A. Hofman
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies.
Deze cursus is gericht op volwassenen.
‘Brain-based’ begeleiden/ Family Empowerment methodiek
In deze cursus leer je de principes van ‘brain-based’ opvoeden: recente kennis over het brein in relatie tot stress binnen de ouder-kind interactie en speelse zelfregulatieoefeningen vanuit de ‘family-empowerment’ methodiek. Na deze cursus kun je ouders leren hun eigen brein en dat van hun kinderen te kalmeren en hoe ze een bewuste keuze kunnen maken op stressvolle momenten.
Kinderen en jongeren met een lichte verstandelijke beperking
In deze 2-daagse cursus leer je een lichte verstandelijke beperking herkennen en hierbij aansluiten. Tevens wordt ingegaan op sterke en zwakke vaardigheden en veelvoorkomende problemen bij deze doelgroep.
Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen Chris Korevaar
Schematherapie is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel cognitieve als experiëntiële technieken. In deze cursus zal er ook worden ingegaan op schematherapie bij pubers en adolescenten.
Eendaagse cursus Gehechtheidsrelaties in gezinnen
In deze cursus verkrijg je inzicht in hoe je (gehechtheid) patronen samen met het gezin zichtbaar kunt maken en hoe gezinsleden meer verantwoordelijkheid voor hun eigen positie in dit patroon kunnen nemen. De rol van trauma in het patroon zal helder worden en gekeken wordt wanneer je moet gaan doorverwijzen naar specialistische zorg.
Kindermishandeling en kwetsbare gezinsrelaties
Deze cursus geeft kennis en vaardigheden over het beroepsvaardig omgaan met de veelvormigheid van geweld in gezinnen. Er wordt vooral ingegaan op kindermishandeling,maar er is ook aandacht voor verwaarlozing, seksueel misbruik, complexe scheiding, oudermishandeling en partnergeweld.
Executieve Functies bij kinderen en jongeren
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
Emotieregulatie en zelfbeschadigend gedrag bij adolescenten en jong-volwassenen
In deze tweedaagse cursus leer je emotieregulatie problemen en zelfbeschadigend gedrag bij adolescenten en jongvolwassenen middels CGT-technieken in kaart te brengen en te verminderen of veranderen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (volwassenen) Mirte Heringa
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen, maar is wel geaccrediteerd door het NIP/NVO!
Leer- en gedragsproblemen in het basisonderwijs; begrijpen en begeleiden
In deze drie daagse cursus staat het signaleren en analyseren van verschillende gedrags- en leerproblemen bij kinderen in de basisschoolleeftijd centraal.
Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen
Leerkrachten en schoolteams kunnen het verschil maken in het leven van getraumatiseerde leerlingen. Gedurende deze tweedaagse training leer je de kenmerken en gevolgen van een trauma sneller herkennen en doorbreken.
(V)echtscheiding
In deze cursus word je in staat gesteld om oudergesprekken te oefenen (met een acteur), nadat je bekend bent geraakt met de procedures rondom echtscheiding en de emotionele gevolgen die dit kan hebben voor kinderen en jeugdigen.
Narratieve Gespreksvoering
Vergroot je vaardigheden waardoor verhaal van de cliënt verruimd en genuanceerd kan worden zodat er een nieuw verhaal en meervoudige betekenissen ontstaan.
Compassion Focused Therapy
Maak kennis met de Compassion-Focused Therapy (CFT), een behandelvorm die uitermate effectief is bij overmatige zelfkritiek, schaamte, stress, angst en depressie.
EMDR en Systeemtherapie
Tijdens deze 3-daagse cursus krijgt de cursist meer inzicht in de invloed van traumata van de ouders op hun kinderen, van traumata van partners op hun partners en van traumata van kinderen op hun ouders. EMDR met aanwezigheid van belangrijke andere, is hier een goede behandelmethode
Basiscursus Infant Mental Health: IMH
In deze 2-daagse cursus wordt aandacht besteed aan de IMH visie en recent wetenschappelijk onderzoek naar de voege ouder-kindrelatie. Aan de hand van casuïstiek en videomateriaal wordt geoefend met het nauwkeurig kijken en beoordelen van de ouder-kind interactie met als doel een ingang te vinden voor hulp aan ouder en kind te samen.
Diagnostiek bij een vermoeden van seksueel misbruik
In deze cursus worden gesprekstechnieken geoefend om een compleet onderzoek te doen gericht op de psycho-seksuele ontwikkeling van een kind. Ingegaan wordt op de verschillen tussen diagnostiek in de forensische- en de hulpverleningscontext.
april 2020
Basiscursus Infant Mental Health (IMH)
Infant Mental Health (IMH) richt zich op kinderen van nul tot en met vijf jaar en hun ouders. In deze cursus leer je diagnostisch kijken naar de relatie tussen ouder en kind. Ook komen IMH interventies aan bod.
AD(H)D; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijzen van ADHD, de vaststelling van ADHD, overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD in de kinder- en jeugd GGZ en de Jeugdzorg goed kan worden vormgegeven volgens de multi disciplinaire richtlijnen.
Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
Brain Based Begeleiden; kenmerken van het adolescentenbrein
In deze cursus wordt een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis van het brein van adolescenten aan de hand van recent wetenschappelijke onderzoek over het adolescentenbrein en hernieuwde inzichten van het hechtingsperspectief.
Beroepsethiek basis- en verdieping
Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.
In deze cursus komt aan de orde wat beroepsethiek en de hieraan gerelateerde tuchtrecht voor jeugdzorgwerkers inhoudt.
Inleiding Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (30 uur)
Deze cursus geldt als erkende inleiding (30 uur) van de volledige Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie.
Multiproblem gezinnen
Het multiproblem gezin vraagt om een specifieke benadering met oog voor mogelijkheden en onmogelijkheden in de hulpverlening. In deze cursus wordt aandacht besteed aan de interventies die hierbij bruikbaar zijn en welke basishouding hierbij passend is.
Cursus geweldloos verzet
Wanneer de kinderen de baas in huis worden en ouders, docenten en ook hulpverleners zich toenemend machteloos gaan voelen, kan geweldloos verzet helpen om de vicieuze cirkels te doorbreken.
ACT your way
ACT your way is gericht op de identiteit- en autonomieontwikkeling van jongeren (15 tot 25 jaar). Na deze 2-daagse cursus ben je in staat ACT your way toe te passen in behandelingen.
Positieve Psychologie - de toepassingen
De Positieve Psychologie is van mening dat de reguliere psychologie en psychiatrie te eenzijdig gericht zijn op klachten en te weinig op krachten.
Praktische psychofarmacologie; state of the art
Met alleen al meer dan 1.000.000 gebruikers van antidepressiva in Nederland is zicht op de mogelijkheden en beperkingen van psychiatrische medicatie een zeer actueel thema. In deze cursus verhoog je je kennis op het gebied van psychofarmacologie.
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.
Rouwverwerking bij contactbreuk tussen kind en ouder
In de cursus leer je theorie over verschillende oorzaken, gevolgen en behandelingen bij contactbreuk tussen kind en ouder. Er wordt ingegaan hoe je als hulpverlener aan kan sluiten en in gesprek kan gaan over de belevingen, ervaringen en gevoelens van de jeugdige en hun systeem.
Inleiding Systeemtherapie (60 uur).
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
Executieve functies bij leerlingen in het middelbaar onderwijs
- Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk: Werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit
- Zwakke executieve functies: training en aanpak
Basiscursus EMDR (volwassenen). Docent: E. ten Broeke
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende, geprotocolleerde en cliëntgerichte behandelmethode voor traumagerelateerde angstklachten.
Preventie en signaleren van secundair trauma
Het werken met getraumatiseerde mensen kan impact hebben op de mentale gezondheid van de hulpverlener. Deelnemers hebben na de cursusdag inzicht in de manier waarop hun eigen handelen bepaald wordt en invloed
heeft op werken met getraumatiseerde gezinssystemen.
Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongeren
De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.
mei 2020
ADHD groepsaanbod belicht!
Deze dag is een vervolg op de tweedaagse cursus ADHD diagnostiek en behandeling bij kinderen.
Basiscursus ACT (Acceptance & Commitment Therapy)
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een ervaringsgerichte vorm van (cognitieve) gedragstherapie die ingezet kan worden voor allerlei psychische- en psychiatrische klachten.
Executieve Functies bij kinderen en jongeren
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: D. Been
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies.
Deze cursus is gericht op volwassenen.
Psychodiagnostiek bij adolescenten en jong-volwassenen
Het doen van psychodiagnostiek bij adolescenten omvat veel meer dan de afname van een aantal testen. De verwijzer, de jongere en vaak ook de ouders spelen allemaal een rol in het diagnostisch proces. Wanneer gebruik je welke testen of vragenlijsten bij deze specifieke doelgroep? Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen?
Kinderen in de rouw
Een 3-daagse cursus waar rouw in relatie met allerlei ingrijpende gebeurtenissen (overlijden, scheiding, ziekte, het hebben van een beperking) aan bod komt. Vaak is het niet de ingrijpende gebeurtenis die maakt of een rouwproces gezond verloopt maar de manier en mogelijkheden van een persoon hoe hier mee om te gaan.
Groepsleertherapie 40 uur
De groepsleertherapie bestaat uit 5 dagen van 8 uur, dit komt overeen met 25 sessies. Voor het lidmaatschap van de VGCT zijn minimaal 25 sessies nodig en maximaal 50 sessies. Met deze groepsleertherapie wordt voldaan aan de eisen voor het lidmaatschap van de VGCt en FGzPt.
Cursus geweldloos verzet
Wanneer de kinderen de baas in huis worden en ouders, docenten en ook hulpverleners zich toenemend machteloos gaan voelen, kan geweldloos verzet helpen om de vicieuze cirkels te doorbreken.
Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen
In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.
Vervolgcursus EMDR Kind en Jeugd.
Het vervolg van de Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) opleiding is bedoeld om de deelnemer te leren complexe traumabehandelingen uit te voeren met behulp van EMDR, gericht op kinderen en jeugdigen.
Eetproblemen bij jonge kinderen; diagnostiek en behandeling
In deze tweedaags cursus wordt ingegaan op diagnostiek mogelijkheden en behandelingangen voor eetproblemen bij jonge kinderen vanuit de Infant Mental Health visie. Deze visie kiest ervoor om de ouder-kind relatie als ingang te kiezen om eetproblemen bij baby's, peuters en kleuters te begrijpen en te behandelen.
Online seksueel geweld
In de klinische praktijk wordt steeds vaker duidelijk dat het ongewild verspreiden van naaktbeelden, vaak in combinatie met chantage, misbruik en afpersing, ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor het psychisch functioneren van jongeren. In deze 1-daagse cursus leren hulpverleners hoe zij kunnen handelen in situaties bij jongeren die geconfronteerd worden met online seksueel geweld.
juni 2020
Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling
Wil jij je bekwamen in het werken met de Meldcode en oefenen met de stappen 4 en 5 die recentelijk zijn aangescherpt? Dan is deze 1-daagse cursus uitermate geschikt voor jou of je organisatie.
Dyscalculie: de verdieping
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
Handelingsgerichte diagnostiek voor de onderwijspraktijk: overzicht en inzicht
In deze cursus staat de praktijk van de handelingsgerichte diagnostiek en doelgericht diagnostisch handelen in het onderwijs centraal staan.
Interculturele Sensitiviteit
In de eindeloze wirwar van theorieën en meningen over 'cultuur', probeert deze training een compacte en praktische visie over te dragen in het omgaan met verschillen tussen en met 'de ander'.
(V)echtscheiding
In deze cursus word je in staat gesteld om oudergesprekken te oefenen (met een acteur), nadat je bekend bent geraakt met de procedures rondom echtscheiding en de emotionele gevolgen die dit kan hebben voor kinderen en jeugdigen.
Kindermishandeling en kwetsbare gezinsrelaties
Deze cursus geeft kennis en vaardigheden over het beroepsvaardig omgaan met de veelvormigheid van geweld in gezinnen. Er wordt vooral ingegaan op kindermishandeling,maar er is ook aandacht voor verwaarlozing, seksueel misbruik, complexe scheiding, oudermishandeling en partnergeweld.
Emotieregulatie en zelfbeschadigend gedrag bij adolescenten en jong-volwassenen
In deze tweedaagse cursus leer je emotieregulatie problemen en zelfbeschadigend gedrag bij adolescenten en jongvolwassenen middels CGT-technieken in kaart te brengen en te verminderen of veranderen.
Motiverende Gespreksvoering
Deze training laat cursisten kennis maken en oefenen met Motivational Interviewing van Miller en Rollnick (2014). De methode gaat ervan uit dat motivatie geen stabiel persoonlijkheidskenmerk is maar dat het onderhevig is aan verandering. Motivatie verschilt per situatie en over de tijd en kan beïnvloed worden.
Beroepsethiek basis- en verdieping
Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.
In deze cursus komt aan de orde wat beroepsethiek en de hieraan gerelateerde tuchtrecht voor jeugdzorgwerkers inhoudt.
Eéndaagse cursus DSM 5
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteem
Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?
augustus 2020
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen en jeugdigen en volwassenen
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced bases methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus EMDR (volwassenen) Docent: Steven Meijer
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende, geprotocolleerde en cliëntgerichte behandelmethode voor traumagerelateerde angstklachten.
Basiscursus (geïntegreerde) Cognitieve Gedragstherapie (100 uur). Docent: E. ten Broeke
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
Vervolgcursus EMDR (volwassenen). Docent: E. ten Broeke
Het vervolg van de Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) opleiding is bedoeld om de deelnemer te leren complexe traumabehandelingen uit te voeren met behulp van EMDR.
Werken met getraumatiseerde gezinnen
In deze 3-daagse cursus worden de begrippen bij complex trauma behandeld; wat wordt hieronder verstaan? Daarnaast wordt trauma in relatie tot anderen behandeld en wat trauma voor effect kan hebben op de hulpverlener; secundair trauma.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (volwassenen) Judith Koolwijk
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen, maar is wel geaccrediteerd door het NIP/NVO!
september 2020
Basiscursus EMDR kind en jeugd
Deze basiscursus is bedoeld voor psychologen, pedagogen, psychotherapeuten en psychiaters, die werkzaam zijn in het kinder- en jeugdveld. De eerste twee dagen staat het aanleren van het standaardprotocol voor volwassenen centraal. Daarna volgen drie dagen om de toepassing bij kinderen en adolescenten onder de knie te krijgen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Docent: S. van der Toorn
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
Vervolgcursus Cognitief Systeemgerichte traumabehandeling bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus leert u werken met cognitieve gedragstherapeutische methoden en technieken voor de behandeling van trauma bij kinderen en jeugdigen, en hun gezinsleden.
Inleiding Systeemtherapie (60 uur).
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: M. van der Plas
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Inleiding Systeemtherapie (60 uur) Docent Monique van der Ven
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
Verdieping Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (70 uur)
In deze verdiepingscursus van 70 uur leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen en kun je volgen als je de Inleiding (30 uur) al hebt gevolgd.
Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen
Schematherapie is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel
cognitieveals experiëntiële technieken. In deze cursus zal er ook worden ingegaan op schematherapie bij pubers en adolescenten.
Inleiding Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (30 uur)
Deze cursus geldt als erkende inleiding (30 uur) van de volledige Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie.
Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen Chris Korevaar
Schematherapie is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel cognitieve als experiëntiële technieken. In deze cursus zal er ook worden ingegaan op schematherapie bij pubers en adolescenten.
Systeem Therapeutisch Werker (STW)
Deze éénjarige opleiding Systeem Therapeutisch Werker is een door de NVRG erkende opleiding die opleidt tot het vak van Systeem Therapeutisch Werker. De cursus bestaat uit 100 lesuren, 17 lesdagen op de maandag en 12 uur groepssupervisie. De cursus wordt in samenwerking met het Platform Systeemtherapie gegeven.
Slaapproblemen bij jonge kinderen vanuit de Infant Mental Health Visie: diagnostiek en interventies
In deze cursus leer je de ouder-kind onderliggende problematiek van slaapproblemen herkennen, alsmede verschillende soorten slaapproblemen.
Oplossingsgerichte Korte Psychotherapie bij volwassenen, kind en jeugdigen
Bij oplossingsgerichte therapie staat niet het probleem maar de oplossing centraal. Er wordt tevens vanuit gegaan dat een cliënt de vaardigheden heeft om verandering tot stand te brengen.
Psychopathologie bij kinderen en jeugdigen
In deze vierdaagse cursus ‘Psychopathologie bij kind en jeugdigen’ wordt ingegaan op het opstellen van gedragsanalyses bij probleemgedrag en keuze van interventie. Er is aandacht voor de normale ontwikkeling vs de ontwikkeling van psychopathologie.
AD(H)D; diagnostiek en behandeling bij kinderen en jeugdigen
In deze cursus maak je kennis met de verschillende presentatiewijzen van ADHD, de vaststelling van ADHD, overlap met andere stoornissen, differentiaal diagnostiek en hoe de behandeling van ADHD in de kinder- en jeugd GGZ en de Jeugdzorg goed kan worden vormgegeven volgens de multi disciplinaire richtlijnen.
Vervolgcursus Gezinsgerichte Cognitieve Gedragstherapie
Deze cursus biedt hulpverleners een aantal effectieve methoden voor het bewerkstelligen van verandering in gezinssituaties waar zowel lichte- als zware problematiek kan spelen. De behandelmodellen van Lange en Patterson vormen in deze cursus de basis.
De cursus bestaat voor een belangrijk deel uit gedragstherapeutische kennis en vaardigheden.Executieve functies bij leerlingen in het middelbaar onderwijs
- Wat zijn executieve functies en waarom zijn ze belangrijk: Werkgeheugen, inhibitie, flexibiliteit
- Zwakke executieve functies: training en aanpak
Speldiagnostiek
Een training in speldiagnostiek waarbij zowel de vorm als de inhoud van het spel van kinderen van 2 - 12 jaar op gestructureerde wijze wordt geobserveerd.
Autisme Spectrum Stoornissen bij jongeren en (jong)volwassenen; diagnostiek en behandeling
In twee dagen worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van jongeren en (jong) volwassen met (een vermoeden van) een autisme spectrum behandeld.
Beroepsethiek basis- en verdieping
Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.
In deze cursus komt aan de orde wat beroepsethiek en de hieraan gerelateerde tuchtrecht voor jeugdzorgwerkers inhoudt.
‘Brain-based’ begeleiden/ Family Empowerment methodiek
In deze cursus leer je de principes van ‘brain-based’ opvoeden: recente kennis over het brein in relatie tot stress binnen de ouder-kind interactie en speelse zelfregulatieoefeningen vanuit de ‘family-empowerment’ methodiek. Na deze cursus kun je ouders leren hun eigen brein en dat van hun kinderen te kalmeren en hoe ze een bewuste keuze kunnen maken op stressvolle momenten.
Inleiding Oplossingsgerichte therapie
Aan het eind van de cursus heb je begrepen waar het in de oplossingsgerichte therapie om gaat en heb je geoefend met oplossingsgerichte gespreksvoering.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus schematherapie met accent pubers en jongvolwassenen
Schematherapie is een integratieve behandelvorm gericht op cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en andere hardnekkig klachten waaronder angst- en stemmingsklachten. Deze therapievorm maakt gebruik van zowel
cognitieve als experiëntiële technieken. In deze cursus zal er ook worden ingegaan op schematherapie bij pubers en adolescenten.
Activerende gespreksvoering met mensen met een LVB
Deze 2-daagse cursus richt zich op het trainen van praktische (gespreks) vaardigheden voor activerende gesprekvoering met jongeren en/of volwassenen met een licht verstandelijke beperking.
ACT your way
ACT your way is gericht op de identiteit- en autonomieontwikkeling van jongeren (15 tot 25 jaar). Na deze 2-daagse cursus ben je in staat ACT your way toe te passen in behandelingen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Docent: I. Mater-Malij
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Motiverende Gespreksvoering
Deze training laat cursisten kennis maken en oefenen met Motivational Interviewing van Miller en Rollnick (2014). De methode gaat ervan uit dat motivatie geen stabiel persoonlijkheidskenmerk is maar dat het onderhevig is aan verandering. Motivatie verschilt per situatie en over de tijd en kan beïnvloed worden.
Cursus geweldloos verzet
Wanneer de kinderen de baas in huis worden en ouders, docenten en ook hulpverleners zich toenemend machteloos gaan voelen, kan geweldloos verzet helpen om de vicieuze cirkels te doorbreken.
Didactische vaardigheden
Hoe breng je kennis over, hoe geef je handvatten voor de praktijk, hoe motiveer je medewerkers om met inhoudelijke kennis aan de slag te gaan? Het bevorderen van inzicht en het omzetten van theoretische kennis naar handelingen in de praktijk staat in deze cursus centraal.
Eetproblemen bij jonge kinderen; diagnostiek en behandeling
In deze tweedaags cursus wordt ingegaan op diagnostiek mogelijkheden en behandelingangen voor eetproblemen bij jonge kinderen vanuit de Infant Mental Health visie. Deze visie kiest ervoor om de ouder-kind relatie als ingang te kiezen om eetproblemen bij baby's, peuters en kleuters te begrijpen en te behandelen.
Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.
Verdieping oplossingsgerichte therapie
Oplossingsgerichte therapie is een vorm van gesprekstherapie, waarin de wensen van de cliënt en de expertise van de cliënt het uitgangspunt vormen. Oplossingsgerichte gesprekken kunnen plezierig en bevredigend zijn, omdat het gaat over sterke kanten en oplossingen, niet over tekortkomingen en problemen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: A. Hofman
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies.
Deze cursus is gericht op volwassenen.
oktober 2020
Basiscursus Infant Mental Health: IMH
In deze 2-daagse cursus wordt aandacht besteed aan de IMH visie en recent wetenschappelijk onderzoek naar de voege ouder-kindrelatie. Aan de hand van casuïstiek en videomateriaal wordt geoefend met het nauwkeurig kijken en beoordelen van de ouder-kind interactie met als doel een ingang te vinden voor hulp aan ouder en kind te samen.
Compassion Focused Therapy
Maak kennis met de Compassion-Focused Therapy (CFT), een behandelvorm die uitermate effectief is bij overmatige zelfkritiek, schaamte, stress, angst en depressie.
Verdieping Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor volwassenen (70 uur)
In deze verdiepingscursus van 70 uur leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen. De cursus is op volwassenen gericht en kun je volgen als je de Inleiding (30 uur) al hebt gevolgd.
Cognitieve Gedragstherapie bij de behandeling van Perfectionisme
Heeft u op uw werk patiënten die lijden onder hun perfectionisme? Bent u zelf misschien een beetje perfectionistisch? Dan is deze cursus voor u de gelegenheid uzelf als therapeut en als persoon te verbeteren!
Gehechtheidsrelaties in gezinnen
In deze 2-daagse cursus kun je meer kennis opdoen over hoe hechting en emoties de patronen in gezinnen bepalen, welke rol het brein hierin speelt en hoe dit je kan helpen meer houvast te krijgen in het werken met gezinnen.
Kinderen in de rouw
Een 3-daagse cursus waar rouw in relatie met allerlei ingrijpende gebeurtenissen (overlijden, scheiding, ziekte, het hebben van een beperking) aan bod komt. Vaak is het niet de ingrijpende gebeurtenis die maakt of een rouwproces gezond verloopt maar de manier en mogelijkheden van een persoon hoe hier mee om te gaan.
Emotieregulatie en zelfbeschadigend gedrag bij adolescenten en jong-volwassenen
In deze tweedaagse cursus leer je emotieregulatie problemen en zelfbeschadigend gedrag bij adolescenten en jongvolwassenen middels CGT-technieken in kaart te brengen en te verminderen of veranderen.
Werken aan een negatief zelfbeeld, een cognitief gedragstherapeutische behandeling bij kinderen en jongeren
De zelfbeeldtraining ‘werken aan je zelfbeeld’ helpt om meer zelfvertrouwen te krijgen. In deze cursus leer je hoe je kinderen en jongeren (8-24 jaar) met een negatief zelfbeeld kunt helpen, waarbij gebruik wordt gemaakt van de werkboeken.
ADHD groepsaanbod belicht!
Deze dag is een vervolg op de tweedaagse cursus ADHD diagnostiek en behandeling bij kinderen.
EMDR en Systeemtherapie
Tijdens deze 3-daagse cursus krijgt de cursist meer inzicht in de invloed van traumata van de ouders op hun kinderen, van traumata van partners op hun partners en van traumata van kinderen op hun ouders. EMDR met aanwezigheid van belangrijke andere, is hier een goede behandelmethode
november 2020
Eetproblemen bij jonge kinderen; diagnostiek en behandeling
In deze tweedaags cursus wordt ingegaan op diagnostiek mogelijkheden en behandelingangen voor eetproblemen bij jonge kinderen vanuit de Infant Mental Health visie. Deze visie kiest ervoor om de ouder-kind relatie als ingang te kiezen om eetproblemen bij baby's, peuters en kleuters te begrijpen en te behandelen.
Gezinsdiagnostiek
Hoe creeer je een klimaat waarin cliënten openlijk kunnen praten over kwetsbare en schaamtevolle zaken? Wat is een passende therapeutische houding en welke vragen geven inzicht? Naast theoretische achtergrond is er veel ruimte voor de vertaalslag naar de praktijk.
De rol van de gedragswetenschapper na schokkende gebeurtenissen
Gebeurtenissen op het werk zoals een ernstige ziekte van een leerling, gewelddadig gedrag van een cliënt of het meemaken van suïcide, leiden bij de betrokken medewerker(s) vaak tot gevoelens van onveiligheid. Het kan hun vertrouwen in hun eigen professionaliteit, in zichzelf en in de organisatie schaden. Goede opvang na een schokkende gebeurtenis op de werkplek is dan ook belangrijk
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: A. Hofman
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies.
Deze cursus is gericht op volwassenen.
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
Rouwverwerking bij contactbreuk tussen kind en ouder
In de cursus leer je theorie over verschillende oorzaken, gevolgen en behandelingen bij contactbreuk tussen kind en ouder. Er wordt ingegaan hoe je als hulpverlener aan kan sluiten en in gesprek kan gaan over de belevingen, ervaringen en gevoelens van de jeugdige en hun systeem.
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
Executieve Functies bij kinderen en jongeren
In deze cursus wordt ingegaan op verschillende executieve functies zoals het werkgeheugen, inhibitie en flexibiliteit. We starten bij de theorie en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Wat is er bekend over de ontwikkeling van executieve functies? Maar er wordt nadrukkelijk ook gekeken naar executieve functies in de praktijk.
Interculturele Sensitiviteit
In de eindeloze wirwar van theorieën en meningen over 'cultuur', probeert deze training een compacte en praktische visie over te dragen in het omgaan met verschillen tussen en met 'de ander'.
Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie
Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.
De wereld van het jonge kind: Diagnostiek en Behandeling van -9 maanden tot 7 jaar
In deze cursus wordt de normale en verstoorde ontwikkeling van het jonge kind belichten mede in de context van de ouder-kindrelatie. Als leidraad wordt de theorie van Greenspan gevolgd.
Online seksueel geweld
In de klinische praktijk wordt steeds vaker duidelijk dat het ongewild verspreiden van naaktbeelden, vaak in combinatie met chantage, misbruik en afpersing, ernstige negatieve gevolgen kan hebben voor het psychisch functioneren van jongeren. In deze 1-daagse cursus leren hulpverleners hoe zij kunnen handelen in situaties bij jongeren die geconfronteerd worden met online seksueel geweld.
Werken met getraumatiseerde gezinnen
In deze 3-daagse cursus worden de begrippen bij complex trauma behandeld; wat wordt hieronder verstaan? Daarnaast wordt trauma in relatie tot anderen behandeld en wat trauma voor effect kan hebben op de hulpverlener; secundair trauma.
Ouders met psychiatrische en/of verslavingsproblemen en hun kinderen.
Deze twee daagse cursus biedt naast theoretische onderbouwing vooral praktische handvatten hoe te handelen in geval van KOPP/KVO-gezinnen voor zowel kind - als jeugd - als volwassen werkers en eenieder die betrokken is bij KOPP/KVO-gezinnen.
Beroepsethiek basis- en verdieping
Deze cursus is (ook) te volgen in aparte modules. Bel of mail ons voor meer informatie.
In deze cursus komt aan de orde wat beroepsethiek en de hieraan gerelateerde tuchtrecht voor jeugdzorgwerkers inhoudt.
Eéndaagse cursus DSM 5
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
(V)echtscheiding
In deze cursus word je in staat gesteld om oudergesprekken te oefenen (met een acteur), nadat je bekend bent geraakt met de procedures rondom echtscheiding en de emotionele gevolgen die dit kan hebben voor kinderen en jeugdigen.
Seksuele ontwikkeling bij jeugdigen en werken met het Vlaggensysteem
Er wordt in deze cursus ingegaan op de basishouding met betrekking tot seksualiteit; hoe zorg je er voor dat jongeren zich veilig voelen om te praten over seksualiteit, hoe ga je in gesprek over seksualiteit en hoe win je vertrouwen?
Basiscursus ACT (Acceptance & Commitment Therapy)
Acceptance and Commitment Therapy (ACT) is een ervaringsgerichte vorm van (cognitieve) gedragstherapie die ingezet kan worden voor allerlei psychische- en psychiatrische klachten.
Vervolgcursus Cognitieve gedragstherapie bij kind & jeugd (50 uur VGCt)
Deze cursus biedt hulpverleners meer draagkracht in het cognitief gedragstherapeutisch werken met kinderen en jeugdigen. In de cursus worden diverse cognitief gedragstherapeutische behandeltechnieken bij kinderen, jeugdigen en hun systemen intensief geoefend.
Compassion Focused Therapy
Maak kennis met de Compassion-Focused Therapy (CFT), een behandelvorm die uitermate effectief is bij overmatige zelfkritiek, schaamte, stress, angst en depressie.
december 2020
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur).
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Praktische psychofarmacologie; state of the art
Met alleen al meer dan 1.000.000 gebruikers van antidepressiva in Nederland is zicht op de mogelijkheden en beperkingen van psychiatrische medicatie een zeer actueel thema. In deze cursus verhoog je je kennis op het gebied van psychofarmacologie.
Diagnostiek en behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
In deze cursus wordt zowel een verdiepingsslag gemaakt m.b.t. de theoretische kennis als basale vaardigheden geoefend voor de hulpverlening aan suïcidale jongeren. Aandacht is er voor het systeemtherapeutisch kader alsook voor de individuele individuele psychosociale en psychiatrische aspecten.
Dyscalculie: de verdieping
In deze verdiepingscursus wordt nader ingegaan op de uitdagingen bij het stellen van de diagnose, het opstellen van een dyscalculie-verklaring en passende adviezen voor leerlingen met dyscalculie in het primair, voortgezet onderwijs en MBO.
Dyslexie; de verdieping
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
Onder- of overprikkelde kinderen; diagnostiek en interventie
In deze cursus leer je op een andere manier kijken naar gedrag; je leert onder- en overprikkeling herkennen en alternatieven bieden voor storend gedrag.
januari 2021
Inleiding Systeemtherapie (60 uur)
De missie in deze inleidende cursus van 10 dagen, is cursisten een stevige basis mee te geven in systeemdenken en systeeminterventies, op basis van een aantal belangrijke stromingen. Deze cursus kan het begin zijn van je opleiding tot erkend NVRG systeemtherapeut.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (100 uur) Volwassenen. Docent: E. Emsbroek
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Drs. Ilse van Kuilenburg
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Basiscursus (geïntegreerde) Cognitieve Gedragstherapie (100 uur). Docent: E. ten Broeke
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
Basiscursus Infant Mental Health: IMH
In deze 2-daagse cursus wordt aandacht besteed aan de IMH visie en recent wetenschappelijk onderzoek naar de voege ouder-kindrelatie. Aan de hand van casuïstiek en videomateriaal wordt geoefend met het nauwkeurig kijken en beoordelen van de ouder-kind interactie met als doel een ingang te vinden voor hulp aan ouder en kind te samen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie met aandacht voor kinderen, jeugdigen en volwassenen (100 uur). Docent: S. van der Toorn
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is zowel op kinderen en jeugdigen gericht, als op volwassenen.
Werken met getraumatiseerde gezinnen
In deze 3-daagse cursus worden de begrippen bij complex trauma behandeld; wat wordt hieronder verstaan? Daarnaast wordt trauma in relatie tot anderen behandeld en wat trauma voor effect kan hebben op de hulpverlener; secundair trauma.
maart 2021
Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren
In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.
april 2021
Basiscursus EMDR (volwassenen). Docent: E. ten Broeke
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende, geprotocolleerde en cliëntgerichte behandelmethode voor traumagerelateerde angstklachten.
mei 2021
Post HBO opleiding Cognitief Gedragstherapeutisch werker
In de opleiding tot cognitief gedragstherapeutisch werker VGCt ontwikkel je kennis en vaardigheden waardoor je klachtgerichte problematiek op een gedragstherapeutische manier kunt behandelen.
Autisme Spectrum Stoornissen bij jongeren en (jong)volwassenen; diagnostiek en behandeling
In twee dagen worden de belangrijkste onderwerpen betreffende de diagnostiek en behandeling van jongeren en (jong) volwassen met (een vermoeden van) een autisme spectrum behandeld.
juni 2021
Eéndaagse cursus DSM 5
Het DSM classificatiesysteem wordt overal in de GGZ toegepast. In deze dag komen de veranderingen van de DSM IV naar 5 aan de orde. Er wordt uitleg gegeven over de logische opbouw van het systeem in de DSM 5.
Interpreteren en rapporteren bij intelligentieonderzoek
Deze cursus heeft als doel de cursist praktische en theoretische handvatten te bieden bij het interpreteren van en het rapporteren over resultaten van algemeen intelligentieonderzoek. Het CHC model is hierbij uitgangspunt.
augustus 2021
Vervolgcursus Gezinsgerichte Cognitieve Gedragstherapie
Deze cursus biedt hulpverleners een aantal effectieve methoden voor het bewerkstelligen van verandering in gezinssituaties waar zowel lichte- als zware problematiek kan spelen. De behandelmodellen van Lange en Patterson vormen in deze cursus de basis.
De cursus bestaat voor een belangrijk deel uit gedragstherapeutische kennis en vaardigheden.september 2021
Basiscursus (geïntegreerde) Cognitieve Gedragstherapie (100 uur). Docent: E. ten Broeke
In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen.
november 2021
De wereld van het jonge kind: Diagnostiek en Behandeling van -9 maanden tot 7 jaar
In deze cursus wordt de normale en verstoorde ontwikkeling van het jonge kind belichten mede in de context van de ouder-kindrelatie. Als leidraad wordt de theorie van Greenspan gevolgd.
Basiscursus EMDR (volwassenen). Docent: E. ten Broeke
Eye Movement Desensitization and Reprocessing, afgekort tot EMDR, is een kortdurende, geprotocolleerde en cliëntgerichte behandelmethode voor traumagerelateerde angstklachten.
Diagnostiek bij een vermoeden van seksueel misbruik
In deze cursus worden gesprekstechnieken geoefend om een compleet onderzoek te doen gericht op de psycho-seksuele ontwikkeling van een kind. Ingegaan wordt op de verschillen tussen diagnostiek in de forensische- en de hulpverleningscontext.
januari 2022
Leerproblemen; dyslexie en dyscalculie
Je leert in deze cursus lees-, reken- en spellingsproblemen goed in kaart te brengen door ze te kunnen signaleren, een goede intake en dossieranalyse. De cursus verbindt wetenschappelijke kennis aan een praktische vertaling.