Interculturele Sensitiviteit

Omgaan met culturele verschillen in de praktijk

Online cursus verdeeld over vier dagdelen

In de eindeloze wirwar van theorieën en meningen over 'cultuur', probeert deze training een compacte en praktische visie over te dragen in het omgaan met verschillen tussen en met 'de ander'.

Inhoud

Om tegemoet te komen aan de vraag om de cursus Interculturele sensitiviteit-basis ook online aan te bieden, is deze gereviseerd, geactualiseerd en geschikt gemaakt voor de digitale weg. De thema’s identiteit, ontwikkeling, migratie & situadness, coping, cultureel sensitieve interventies, betekenisgeving en kritisch denken in de cross-culturele psychologie en psychiatrie blijven bestaan, maar de training is nu ingedeeld in 4 blokken van 3,5 uur (incl. korte pauze). In de 3e en 4e gedeelte kan er meer gefocust worden op specifieke aspecten uit het werkveld van de deelnemers. Om de training eventueel op maat te kunnen maken, is het noodzakelijk dat de deelnemers hun specifieke vragen uiterlijk twee weken voor de aanvang van de training naar de docent toe te mailen.  

Zowel hulpverleners als klanten, collega's en leidinggevenden kunnen tot verschillende culturele achtergronden behoren. Hoe kan je dan zorgen dat de communicatie onderling optimaal verloopt, hoe overbrug je de verschillende denkwijzen en manieren van doen? Kortom, hoe ga je om met een 'ander' wanneer vanzelfsprekendheid niet meer leidend kan zijn? Deze training probeert een compacte en praktische visie over te dragen in het omgaan met onderlinge culturele verschillen.

De training is opgebouwd uit zeven thematische blokken: identiteit, ontwikkeling, migratie & situadness, coping, cultureel sensitieve interventies, betekenisgeving en kritisch denken in de cross-culturele psychologie en psychiatrie.

De toolbox bevat basisconcepten, -kennis en -instrumenten, zoals de CFI, KOP en de DSM-methode. Daarnaast, worden er interactieve reflectieoefeningen aangeboden om je interculturele sensitiviteit actief te trainen.

NB: Indien de deelnemers overwegend tot één bepaald doelgroep behoren (bijv. orthopedagogen), kan de focus op bepaalde onderdelen vergroot worden. Bijv. opvoedpraktijken, migratie/migratiekinderen, trauma in de klas of diagnostiek.

In dit geval, dienen de deelnemers hun specifieke vragen uiterlijk twee weken voor de aanvang van de cursus naar de docent toe te sturen.

Doelstelling

Aan het einde van de cursus is de cursist:

  • Zich bewust van culturele diversiteit.
  • Zich bewust van eigen verbondenheid met zijn/haar cultuur en de invloed ervan op zijn/haar manier van denken en doen.
  • Zich bewust van eigen attitude ten aanzien van culturele diversiteit.
  • Is in staat om de gevolgen van migratie te onderkennen en begrijpen.

Heeft een “basistoolbox” van praktische vaardigheden om met culturele diversiteit om te gaan (o.a. het toepassen van het Cultural Formulation Interview).

Werkwijze

Interactief, leren door doen. Stukken theorie worden methodisch afgewisseld met praktische oefeningen en prikkelende vragen waarin het perspectief van de deelnemer deskundig wordt opgenomen. De deelnemers worden gestimuleerd om actief na te denken over hun handelen, op basis van aangereikte handvatten en theoretische inzichten.

Wijze van toetsing

Schriftelijke casusbeschrijving, waarin duidelijk naar voren dient te komen hoe je in een praktijk situatie om bent gegaan met culturele diversiteit. 

NB: de cursisten worden verzocht hun casusbeschrijving en bijbehorende (leer)vragen vóór de aanvang van de cursus aan de docent te sturen. Door je casus en leervragen bij aanvang in te leveren, wordt er getracht om tijdens de cursus een betere aansluiting te vinden bij je specifieke behoeften in de praktijk. De casus wordt echter door de cursist zelf voltooid (oplossingen, nieuwe inzichten) na het afronden van de cursus, op basis van de verkregen kennis en inzichten.




Deel deze pagina:
aantal dagen:
4
contacturen:
13

Geplande cursussen

LocatieDocent(en)LestijdenBeschikbaarheid
Online Via zoom
  1. donderdag 17 sep 2020 van 14.00- 17.30
  2. donderdag 24 sep 2020 van 14.00-17.30
  3. donderdag 1 okt 2020 van 14.00 17.30
  4. donderdag 8 okt 2020 van 14.00-17.30
meer dan 5 plaatsen
BCN Arena Amsterdam
  1. donderdag 5 nov 2020 van 9:30 - 16:45
  2. donderdag 19 nov 2020 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 12 apr 2019— 9 sep 2022
Behandeling5Toegekend
Diagnostiek5Toegekend
Overige taken3Toegekend
Herregistratie13Toegekend

SKJ

geldig van 29 jan 2018—29 jan 2021
Opleidingstraject jeugdzorgwerkers en jeugd- en gezinsprofessionals18Toegekend

Doelgroep

Hulpverleners in de GGZ en Jeugdzorg, zoals psychologen, psychiaters, orthopedagogen, huisartsen, jeugdverzorgers, pohggz, maatschappelijk werkers, en andere geïnteresseerden.

drs. Cristina Vellinga

drs. Cristina Vellinga

Cristina Vellinga is een ervaren docent, onderzoeker en psycholoog. Haar aandacht voor culturele diversiteit heeft zich vertaald in het deelnemen aan tientallen activiteiten binnen en buiten het NIP, zowel op beleidsniveau als praktisch. Bijvoorbeeld als voorzitter van de sectie Interculturalisatie, lid van de expert groep Diversiteit van het Netwerk Kwaliteitsontwikkeling GGZ of psychosociale hulpverlener bij Dokters van de Wereld. 

Cristina is momenteel werkzaam in haar eigen praktijk en adviesbureau op gebied van cross-culturele psychologie en communicatie. Daarnaast is ze initiator en trekker van de commissie Culturele Diversiteit en Psychologie NIP en onderzoeker voor het RuG Onderzoeks- en Expertisecentrum voor Kinderen en Vreemdelingenrecht. 

Verplichte literatuur 

(Optioneel aanschaffen): Knipscheer J. & Kleber R. (red). (2017). Psychologie en de multiculturele samenleving (4e ed.). Den Haag: Boom/Lemma.

Alle verplichte literatuur vind je via de digitale omgeving van King nascholing.





Naar boven