Inleiding Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (30 uur)

drs. Raymond Beerman

Deze cursus geldt als erkende inleiding (30 uur) van de volledige Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie.

Inhoud 

In de cursus wordt ingegaan op de leertheorie en het gedragstherapeutisch proces. 

De verschillende fases van een cognitieve gedragstherapie zullen aan bod komen en door jezelf in de praktijk worden gebracht aan de hand van een eigen casus.

Functionele analyse, betekenisanalyse, holistische theorie, casus conceptualisatie, behandelplan, exposure, relaxatie, registratie, G-schema en evaluatie. Middels oefeningen en rollenspel zul je er vertrouwd mee raken.

Doelstelling

Na afloop van deze cursus heb je de basis- kennis en vaardigheden van een cognitief gedragstherapeut en ben je in staat  om  onder supervisie een cognitieve gedragstherapie te geven.

Werkwijze

  1. Inleidingen door docent
  2. Presentaties (door de deelnemers verzorgd)
  3. Demonstratie van technieken, film
  4. Rollenspel, casuïstiek, uitwerken van opdrachten
  5. Werkgroep, discussie

Wijze van toetsing

  1. Aanwezigheid en actieve participatie
  2. Multiple choice toets aan het eind.
  3. Casus beschrijving.
  4. Reflectieverslag
Deel deze pagina:
aantal dagen:
5
contacturen:
30

Geplande cursussen

LocatieDocent(en)LestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam
  1. maandag 26 okt 2020 van 9:30 - 16:45
  2. maandag 9 nov 2020 van 9:30 - 16:45
  3. maandag 23 nov 2020 van 9:30 - 16:45
  4. maandag 7 dec 2020 van 9:30 - 16:45
  5. maandag 14 dec 2020 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 14 sep 2018—13 sep 2021
Behandeling15Toegekend
Diagnostiek15Toegekend
Extra literatuurstudie30Toegekend
Herregistratie30Toegekend

VGCt

geldig van 14 sep 2018—13 sep 2022
Inleiding basiscursus30Toegekend

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.

Werk

De 30-urige inleiding is ook toegankelijk voor professionals die in de praktijk nog geen cognitieve gedragstherapie (kunnen) toepassen. Wanneer je vervolgens het verdiepende deel van 70 uur wilt volgen, mag er maximaal 1 jaar zitten tussen de laatste lesdag van de 30-urige inleiding en de start van het 70-urige verdiepende deel van de basiscursus cognitieve gedragstherapie. Vanaf het verdiepende is het van belang dat je in de praktijk zelf cliënten behandelt met cognitieve gedragstherapie. Je dient dan minimaal twaalf uur per week werkzaam te zijn op het gebied van de GGZ, Jeugdzorg of onderwijs. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.


drs. Raymond Beerman

drs. Raymond Beerman

Raymond Beerman is als GZ-psycholoog en Cognitief Gedragstherapeut en supervisor VGCt al geruime tijd werkzaam binnen de jeugd-GGZ. 

Momenteel als Hoofd Zorgontwikkeling binnen Parlan/De Praktijk, waar de integratie van Jeugd-GGZ en Jeugdhulpverlening een speerpunt is.

Het volgende boek dien je zelf aan te schaffen: 

  • Korrelboom, C.W. & E.Ten Broeke (2014): Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie, Couthino, Bussum.

Aanvullende verplichte literatuur kun je vinden in het draaiboek.

Artikelen worden digitaal beschikbaar gesteld via de digitale omgeving van King nascholing. 



Naar boven