Een taal erbij

Een taal erbij is van oorsprong een contextuele methodiek met Duplo-poppetjes en ander materiaal. In deze cursus wordt het toegepast in het systemisch werken in relaties en gezinnen. 

.

De Basiscursus biedt een eerste of een hernieuwde kennismaking met Een Taal Erbij. In deze cursus worden de grammatica van de methode Een Taal Erbij geleerd, alsmede hoe het visualiseren ondersteuning kan bieden, in
individuele en in relatie/ gezinstherapie, met kinderen en met volwassenen. De Basiscursus Een Taal Erbij leert de verschillende, veel voorkomende thema’s met poppetjes en ander materiaal neer te zetten. De
thema’s die bij de Basiscursus aan bod komen zijn onder meer: 

  • parentificatie
  • loyaliteiten
  • relatiedynamieken
  • gezinsrelaties
  • rouw, trauma
  • opvoeding

De theoretische achtergrond is systeem-therapeutisch en contextueel.

Doelstelling:

Het doel van de cursus is het zelf leren werken met het materiaal* en op die manier Een Taal Erbij te creëren naast onze verbale taal, alsmede om een integratie te bereiken tussen het praten en het gelijktijdig hanteren van de poppetjes en het materiaal. Je leert hoe je je handen kan laten doen wat je intuïtie ingeeft en ze te laten neerzetten wat een cliënt probeert te zeggen of niet in woorden uit kan drukken. Aan het einde van deze cursus kunnen de deelnemers:

  • De eigen hulpverlenersrelatie met Een Taal Erbij neerzetten en hebben deelnemers daar meer inzicht in.
  • Het basismateriaal van Een Taal Erbij toepassen.
  • Systemische en contextuele begrippen met Een Taal Erbij neerzetten.
  • Een rouwpad uitzetten.
  • Parentificatie herkennen en visualiseren
  • Vanuit systemisch perspectief kijken naar de client en het aangemelde probleem

De cursist leert zowel de krachten en kwetsbaarheden, hulpbronnen en lasten in te schatten. Ook leert de cursist waar de ruimte voor de verandering zit, en waaraan gewerkt gaat worden met de cliënt of het cliëntsysteem.

*materiaal: hiermee wordt bedoeld de visualisatiemiddelen zoals onder meer de duplo- en playmobilpoppetjes, gestileerde krijgertjes in zwart en rood, blokjes, gekleurde viltjes, een toverstaf, kleurige doosjes (schatkistjes) en touwtjes.


Deel deze pagina:
aantal dagen:
2
contacturen:
12

Geplande cursussen

LocatieDocent(en)LestijdenBeschikbaarheid
BCN Arena Amsterdam
  1. woensdag 7 okt 2020 van 9:30 - 16:45
  2. woensdag 14 okt 2020 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 7 okt 2020— 6 okt 2021
Behandeling4Toegekend
Diagnostiek3Toegekend
Overige taken5Toegekend
Extra literatuurstudie2Toegekend
Herregistratie12Toegekend

SKJ

Opleidingstraject jeugdzorgwerker/ jeugd- en gezinsprofessional12Toegekend

Academici en HBO opgeleide hulpverleners werkzaam in de jeugdhulpverlening en de GGZ. 

 

drs. Tessel Zwart

drs. Tessel Zwart

drs. Tessel Zwart is systeemtherapeut en psycholoog in opleiding tot psychotherapeut. Ze is
daarnaast in opleiding tot EFT therapeut, EMDR therapeut en cognitief gedragstherapeut. Ze werkt in de specialistische GGZ, in een kleinschalige praktijk voor individuele therapie, partnerrelatietherapie en groepstherapie. Ze werkt daar zowel met individuen, als met relaties
en groepen. Ze werkt binnen verschillende therapeutische kaders, waaronder schematherapie, AFT en EFT.  Hiervoor heeft ze lange tijd in de kinder- en jeugdpsychiatrie gewerkt, met kinderen, jongeren en gezinnen. Tessel geeft al jaren cursussen in de
methodiek ‘Een Taal Erbij’.  Zij gelooft in de veerkracht van mensen en in het belang van onze relaties voor herstel en verandering.

Petra Kruijdenberg

Petra Kruijdenberg

Petra Kruijdenberg is systeemtherapeut, NVRG supervisor en leertherapeut, en EFT therapeut. Zij is momenteel in opleiding tot DDP practitioner en in opleiding tot Attachment Based family therapist. Ze werkt in eigen praktijk en bij Molemann Mental Health in Hilversum. Ze werkt zowel met jongeren en kinderen als volwassenen en ze geeft groeps- en oudertrainingen in Nieuwe Autoriteit en Mindful parenting. Tevens geeft ze trainingen in de methodiek ‘Een Taal Erbij’. Zij is overtuigd van de krachten en hulpbronnen van gezinnen als basis van herstel en verandering. 

Individuele psychische problemen en de manieren waarop mensen naar zichzelf kijken vinden vaak hun de oorsprong in de gezinsdynamiek van herkomst.  De oplossingen dienen volgens haar ook vanuit de context van het gezin gezocht te worden.

Wordt online verzorgd door King nascholing

Naar boven