Competentievergroting

Deze cursus biedt kennis en inzicht in competentiegericht werken. Er wordt getracht de vraag te beantwoorden die professionals hebben over hoe competentievergroting, in de praktijk van de residentiële hulpverlening, gerealiseerd kan worden.

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Competentievergroting

Inhoud
Professionals werkzaam met kinderen en jongeren in residentiële centra, hechten veel belang aan veiligheid en ontwikkeling. Hun aandacht gaat niet alleen uit naar problemen en risico’s, maar ook naar sterke punten en oplossingen. Daarnaast is de blik ook sterk gericht op het sociale netwerk waar de jeugdige vandaan komt en vaak ook weer naar terugkeert: de ouders, broers en zussen, familieleden en andere belangrijke personen. 

Competentievergroting is een motiverende aanpak die betrokkenen aanspreekt op hun mogelijkheden in plaats van hun tekorten en beperkingen. Daarbij wordt veel nadruk gelegd op het leren van vaardigheden die nodig zijn voor het leven thuis, op school, op het werk en in de vrije tijd. En ook op het versterken van sociale ondersteuning en het benutten van sterke punten van de jeugdige en diens omgeving. Deze cursus tracht de vraag te beantwoorden die professionals hebben over hoe competentievergroting in de praktijk van de residentiële hulpverlening gerealiseerd kan worden. De methodische aspecten in dit boek grijpen terug op de ontwikkelingspsychologie en de leertheorieën. Werkzame factoren en (elementen uit) effectieve interventies vormen de leidraad. 

In deze cursus is er veel aandacht voor de positie van de ouders. Er komen diagnostische hulpmiddelen aan de orde en de cognitieve en morele aspecten van gedragsverandering. De krachten en doelen van jeugdigen, ouders en netwerk vormen een sterke de rode draad in de cursus.

Doelstelling

  • Deelnemers kennen de achtergronden en werkzame elementen van competentiegericht werken.
  • Deelnemers kennen en beheersen technieken en strategieën voor competentievergroting en kunnen deze toepassen in de dagelijkse begeleiding/behandeling van kinderen, jongeren, ouders en jongvolwassenen.

Werkwijze
Tijdens de cursus wordt gebruik gemaakt van korte introducties met ruimte voor vragen en discussie demonstratie (video en mondeling), opdrachten (soms individueel, meestal in twee- of drietallen) aan de hand van voorbeeldsituaties, eigen casuïstiek of kort video-opnames en oefeningen in twee-, drie- en soms viertallen. 

Wijze van toetsing
Toetsing bestaat uit actieve deelname en het inleveren van een schriftelijke casusbeschrijving binnen 3 weken na afsluiting van de cursus. In deze casusbeschrijving wordt een interventie beschreven die toegepast kan worden op een eigen cliënt of binnen de eigen organisatie. Er wordt gebruik gemaakt van de gelezen literatuur en opgedane kennis binnen de cursus. De casusbeschrijving wordt beoordeeld door de docent. 

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.