(Mediërende ) Cognitieve Gedragstherapie voor ernstig verstandelijk beperkte kinderen, jeugdigen en volwassenen (25 uur)

Cognitieve gedragstherapie met een holistische theorie, topografische analyse, functie- en betekenisanalyse, toegepast op verstandelijk beperkten, biedt vaak goede aanknopingspunten om een nieuw perspectief te creëren voor deze cliënten waarbij vaak sprake is van complexe gedragsproblemen.

Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder doelgroep. 

Inhoud

Het startpunt van deze benadering is de beoordeling hoe ‘adequaat’ of ‘inadequaat’ het actuele gedrag van een cliënt is, gezien de ontwikkelingsleeftijd en de omstandigheden. Aan de hand van de theorieën uit de ontwikkelingspsychologie wordt een inschatting gemaakt van de cognitieve, sociale emotionele en seksuele ontwikkelingsleeftijd. Bepaling van het communicatieniveau en daarbij passende communicatiewijzen horen daar eveneens bij (zoals totale communicatie of andere communicatiemethoden). Het ontwikkelingspsychopathologisch referentiekader helpt bij het interpreteren van de gedragsproblemen en symptomen, waarbij we op zoek gaan naar informatieverwerkingsproblematiek, over- of onderprikkeling/ stimulering, angst, onmacht en vermijding. Op deze manier worden de specifieke luxerende en in stand houdende factoren (operante leertheorie), alsook de emotionele reacties van zowel cliënt als omgeving (klassieke leertheorie) in de analyses opgenomen.

Aansluitend op de analyses komen in de cursus bij de doelgroep passende interventies aan bod om de factoren die het gedrag kunnen beïnvloeden te benutten. Als effectief aangemerkte CGT technieken worden daarbij op maat gemaakt en er wordt rekening gehouden met de ontwikkelingsniveaus en de psychopathologie. In samenwerking met het team en het netwerk van de cliënt (systemische benadering) worden doelen en passende interventies opgesteld waarbij zelf-effectiviteit, autonomie, krachten, wensen en interesses van de cliënt het uitgangspunt zijn.

In de cursus worden de fasen van het cognitief gedragstherapeutisch proces doorlopen voor zowel voorbeeldcasuïstiek als ook casuïstiek van de deelnemers. Gestart wordt met het in kaart brengen (meten) en analyseren van probleemgedrag (Holistische theorie, Betekenisanalyse, Functieanalyse), waarop aansluitend passende interventies worden ingezet. Er wordt aandacht besteed aan generalisatie en het evalueren van het behandeleffect.'


 Werkwijze

De kennis wordt overgedragen door middel van literatuur, huiswerkopdrachten, presentaties van docent, oefeningen in kleine groepjes, rollenspellen.


Doelstellingen

De deelnemer is aan het eind van de cursus beter in staat om:

  • samen met cliënt en ouders/verzorgers, een holistische theorie te formuleren, evenals Functieanalyses en Betekenisanalyses van het (geselecteerde) klachtgedrag
  • (potentiële) krachten van cliënten, wensen en interesses te benutten bij het creëren van een nieuw perspectief
  • werkzame elementen/technieken toe te passen. Weet hoe de technieken moeten worden aangepast bij kinderen en jongeren met een verstandelijke beperking en de interacties af te stemmen op alertheid, tempo, mogelijkheden en behoeften
  • de ernst van probleemgedrag voorafgaand aan de behandeling te meten. Evenals het meten en monitoren van het behandeleffect
  • technieken voor generalisatie van behandeleffect en de preventie van terugval, op maat gemaakt voor de cliënt, in de interventie in te bouwen


  Wijze van toetsing

Schriftelijke casusbeschrijving.

aantal dagen:
4
contacturen:
25

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Amsterdam, Mirror Centre Amsterdam
  1. donderdag 9 mei 2019 van 9:30 - 16:45
  2. donderdag 23 mei 2019 van 9:30 - 16:45
  3. donderdag 6 jun 2019 van 9:30 - 16:45
  4. donderdag 13 jun 2019 van 9:30 - 16:45
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

Behandeling 13 Toegekend
Diagnostiek 12 Toegekend
Extra literatuurstudie 2 Toegekend
Herregistratie 25 Toegekend

VGCt

vervolgcursus 25 Toegekend

(Ortho)pedagogen, (GZ-)psychologen. Deelnemers zijn werkzaam in de jeugdzorg, hebben allen cliënten in behandeling en hebben voldoende casuïstiek om het geleerde in de praktijk toe te passen.

Deze cursus geldt als vervolgcursus Cognitieve Gedragstherapie, en kan alleen worden gevolgd als cursisten de Basiscursus van 100 uur hebben afgerond.

drs. Willemine Heiner

Drs. Willemine Heiner is Klinisch Psycholoog, Kinder-en Jeugd Psycholoog Specialist, Cognitief Gedragstherapeut  (VGCt), PCIT en EMDR practionar. Verder is Willemine opleider/supervisor cognitieve gedragstherapie (VGCt) en  opleider Parent Child Interaction Therapy (PCIT International).

Willemine heeft  25 jaar ervaring in de  (kinder-en jeugd) ggz  in een poliklinische setting, dagbehandeling en klinische afdeling. Zij heeft gewerkt  als (inhoudelijk) manager, behandelverantwoordelijke, methodiek ontwikkelaar, consulent, opleider/trainer en supervisor en heeft ervaring met  gevarieerde  problematiek en diverse doelgroepen: Kinderen en jeugdigen, ouders, volwassenen, multiprobleem gezinnen (al dan niet  met een beschermende maatregel), kinderen, jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking. Momenteel is Willemine werkzaam  in eigen praktijk; www.heinerpsycholoog.nl.

drs. Willemine Heiner

drs. Marca Geeraets

Drs. Marca Geeraets is GZ-psycholoog en houdt zich bezig met ontwikkeling, implementatie en kwaliteitsbewaking van (bewezen effectieve) behandeling binnen de ggz, jeugd zorg, het (speciaal) onderwijs en de zorg voor mensen met een ernstig verstandelijke beperking.

Haar portfolio betreft: strategische zorginnovatie, inhoudelijke zorgprogrammering, schoolbased mental health, oudertrainingen en consultaties bij complexe vorm van probleemgedrag. Marca is werkzaam bij Bureau PEERS, bestuursadvies, ontwikkeling & training.

drs. Marca Geeraets

Verplicht aan te schaffen: 

Didden, R., Duker, P. & Seys, D. (2016). (ongewijzigde druk sinds 2003). Hoofdstuk 1., 2, 4 en het nawoord. In Gedragsanalyse en –therapie bij mensen met een verstandelijke beperking. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.

Naar boven