De cursus 'Brain Based Begeleiden: kenmerken van het adolescentenbrein' biedt waardevolle kennis over het brein van adolescenten en de nieuwste inzichten vanuit het hechtingsperspectief. Deze kennis wordt vertaald naar de praktijk van de begeleiding van adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s).
Naast kennisoverdracht biedt de cursus ook ruimte om te oefenen hoe de kennis over de specifieke kenmerken van het adolescentenbrein kan worden toegepast in de praktijk van de begeleiding. Hierdoor ben je beter in staat om effectieve begeleiding te bieden aan adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s).
Wil je meer leren over het adolescentenbrein en hoe je deze kennis kunt toepassen in de praktijk van begeleiding? Dan is de cursus 'Brain Based Begeleiden: kenmerken van het adolescentenbrein' iets voor jou.
Doelstelling
- Kennis en inzicht op het gebied van de typische kenmerken van het brein van adolescenten en weten hoe deze kennis gebruikt kan worden in de begeleiding van adolescenten.
- In staat om kennis over de specifieke kenmerken van het adolescentenbrein te gebruiken in de begeleiding van adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s).
- In staat om pyscho-educatie te geven aan ouders en adolescenten over de typische kenmerken van het brein.
Werkwijze
De werkwijze is zowel kennisoverdracht alsook praktisch oefenen met het geven van psycho-educatie, over de kenmerken van het adolescentenbrein, aan adolescenten en hun ouder(s)/verzorger(s). De werkwijze is interactief, rekening houdend met de reeds bestaande kennis en competenties van de deelnemers.
Wijze van toetsing
Toetsing vindt plaats door een korte beschrijving van de toepassing van de opgedane kennis t.a.v. eigen casuïstiek.
Geplande cursussen
Locatie | Docent(en) | Lestijden | Beschikbaarheid |
---|
Deze cursus is interessant voor iedereen die meer wil weten over de werking van het (adolescenten) brein en de invloed hiervan op de hechting.
Literatuur is online beschikbaar.
Contacturen: 6 uur
Zelfstudie: 3 uur