Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (volwassenen)

In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidence based methoden en interventies. De cursus is met name gericht op volwassenen, maar is wel geaccrediteerd door het NIP/NVO!

Belangrijk: er zijn toelatingseisen voor deze opleiding, zie de informatie onder het kopje doelgroep. Mocht je vragen hebben, of twijfelen of je voldoet aan te toelatingseisen, neem dan voordat je je inschrijft, contact met ons op.

Inhoud

In deze cursus leer je cognitief/emotionele en gedragsproblemen zo goed mogelijk te verminderen/veranderen met behulp van evidenced based methoden en interventies. Deze cursus is gericht op volwassenen. De cursus is opgebouwd uit een inleidend- (30 uur) en een verdiepend deel (70 uur).

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;

  • leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de theorieën over klassieke en

  • operante conditionering en het cognitieve model;

  • cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verklarend model (inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en betekenisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en in stand houdende factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstrumenten;

  • opbouwen, onderhouden en afsluiten van een cgt-behandeling en een adequate therapeutische werkrelatie;

  • ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en cognitief gedragstherapeutische analyses;

  • het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie, waaronder registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregulatieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures;

  • de uitvoering van behandelingen volgens evidence based behandelprogramma’s bij de meest voorkomende problematieken in de doelgroep, waaronder angst- en stemmingsstoornissen.

Werkwijze

De nadruk ligt uitdrukkelijk meer op de praktijk. Tot de praktijk worden zowel rollenspelen als andere oefeningen en opdrachten gerekend waarbij de theoretische concepten naar praktische situaties moeten worden vertaalt. De huiswerkopdrachten zijn zowel theoretisch als praktisch van aard.

Doelstellingen

In een door de VGCt geaccrediteerde basiscursus maakt de cursist kennis met de werk- en denkwijze die in het algemeen wordt gehanteerd binnen de cognitieve gedragstherapie. Deze kennismaking vindt plaats op zowel theoretisch niveau als op praktisch niveau.

Na afloop van de basiscursus:

  • kunnen cursisten, onder supervisie, cognitieve gedragstherapieën uitvoeren bij volwassenen.

  • heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragstherapeutische manier van denken;

  • kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;

  • kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen;

  • kan de cursist betekenisanalyses, functieanalyses en interventiestrategieën ontwerpen;

  • kan de cursist de kenmerken van de verschillende angst- en stemmingsstoornissen beschrijven.

  • kan de cursist biologische, psychologische, leertheoretische en systeemverklaringen voor het ontstaan van angst- en stemmingsstoornissen benoemen;

  • kan de cursist op grond van diagnostiek, assessment, functieanalyses en hulpvragen vaststellen wat er aan de hand is bij een cliënt met een angststoornis, een cliënt met een stemmingsstoornis en een cliënt met een derde probleemgebied naar keuze;

  • kan de cursist vaststellen welk behandelprogramma, op grond van wetenschappelijke inzichten, voor de cliënt het meest aangewezen is;

  • kan de cursist op grond van diagnostiek en indicatiestelling een individueel behandelplan opstellen, een behandeling uitvoeren, evalueren en afsluiten;

  • kan de cursist een adequate werkrelatie opzetten en onderhouden en waar nodig het systeem daarbij betrekken.

Wijze van toetsing

  • een theorietoets na het introductiedeel van de basiscursus.

  • praktijkopdrachten (bijvoorbeeld een zelfmodificatie-opdracht) en/of een mini N=1 in het verdiepende deel van de basiscursus, waarin de cursist laat zien dat hij een cgt-procedure beheerst en de rationale kan uitleggen.

  • hiernaast wordt van de cursist actieve deelname verwacht.

aantal dagen:
16
contacturen:
100

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Rotterdam Delftse Poort Rotterdam
  1. dinsdag 1 okt 2019 van 9:30 - 16:45
  2. dinsdag 8 okt 2019 van 9:30 - 16:45
  3. dinsdag 22 okt 2019 van 9:30 - 16:45
  4. dinsdag 29 okt 2019 van 9:30 - 16:45
  5. dinsdag 5 nov 2019 van 9:30 - 16:45
  6. dinsdag 12 nov 2019 van 9:30 - 16:45
  7. dinsdag 19 nov 2019 van 9:30 - 16:45
  8. dinsdag 26 nov 2019 van 9:30 - 16:45
  9. dinsdag 3 dec 2019 van 9:30 - 16:45
  10. dinsdag 10 dec 2019 van 9:30 - 16:45
  11. dinsdag 17 dec 2019 van 9:30 - 16:45
  12. dinsdag 7 jan 2020 van 9:30 - 16:45
  13. dinsdag 14 jan 2020 van 9:30 - 16:45
  14. dinsdag 21 jan 2020 van 9:30 - 16:45
  15. dinsdag 28 jan 2020 van 9:30 - 16:45
  16. dinsdag 4 feb 2020 van 9:30 - 16:45 (reservedatum)
meer dan 5 plaatsen

NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen

geldig van 29/08/17 tot 28/08/20
Diagnostiek 20Toegekend
Behandeling80Toegekend
Extra literatuur67Toegekend
Herregistratie 100Toegekend

NIP eerstelijns psychologen

geldig van 31/10/18 tot 09/01/22
ELP herregistratie150Toegekend

VGCt

geldig van 10/01/19 tot 09/01/22
Basiscursus100Toegekend

Vooropleiding

Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde. In je vooropleiding moet je de vakken leertheorieën, psychopathologie, persoonlijkheidsleer en gespreksvaardigheden hebben gevolgd.

Werk

Je bent minimaal twaalf uur per week werkzaam op het gebied van de GGZ. Deze uren mogen ook worden opgedaan binnen een werkervaringsplek. Indien dit niet het geval is dan moet je in ieder geval werken met cliënten met psychische problemen of met teams die met cliënten werken aan psychische problemen. Bij twijfel over de werksetting en gelegenheid tot oefenen van het geleerde, neem contact op met King nascholing.

drs. Femke van de Linde

Drs. Femke van de Linde is psychotherapeut en GZ-psycholoog. Na ervaring te hebben opgedaan bij een grote GGZ-instelling- werkzaam in haar eigen praktijk. zij is cognitief gedragstherapeut VGCt, supervisor en docent VGCt, EMDR practitioner en EMDR supervisor (VEN).

drs. Femke van de Linde

Aan te schaffen boeken:

*Korrelboom, K. & Ten Broeke (2014). Geïntegreerde cognitieve gedragstherapie: Handboek voor theorie en praktijk. Muiderberg: Coutinho. ISBN 9789046903810.

*Keijsers, G.P.J., van Minnen, A., Verbraak, M., Hoogduin, C.A.L., & Emmelkamp, P. (red.) (2017). Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten, deel 1, 2 en 3. Uitgeverij Boom. ISBN deel 1: 9789089537133, deel 2: 9789089537140 en deel 3: 9789089537157

*Ten Broeke, e.a. (2012). Cognitieve therapie de basisvaardigheden. Amsterdam: Boom. Druk 2, ISBN 9789085065999.

*Keijsers, G.J.P., Vossen, C.J.C., & Keijsers, L.H.A. (2012). Helpen veranderen, Motiveringsstrategieën in de psychotherapie, Boom, ISBN 9789461050144


Overige artikelen worden online beschikbaar gesteld via de digitale omgeving van King nascholing.

Naar boven