Autisme en eetproblemen; hulp aan ouders en kinderen

De 1-daagse workshop gaat over een nieuwe aanpak rond autisme en moeilijk eten. Deze aanpak houdt veel rekening met het autisme. Kinderen met autisme hebben veel baat bij duidelijkheid en bij visuele voorbeelden. Als je handvaten wilt om ouders en kinderen te ondersteunen met moeilijk eten? Dan is deze workshop geschikt voor jou!

Inhoud

Deze workshop gaat over kinderen met autisme die te veel, te weinig of autisme specifiek eten. Dat laatste wil zeggen: sterk reageren op de geur, de kleur, de textuur of de smaak van voedsel. Deze reactie ontstaat door zintuigelijke problemen, door angst, door het autistisch denken en soms ook door een andere ontwikkeling van de mondmotoriek. Je leert handvaten om ouders hierin te helpen. Hulp kan gericht zijn op acceptatie of op verandering van het eetpatroon.

 

Werkwijze

Tijdens de cursus wordt gewerkt met de visuele voorbeelden uit het boek van de docente (nog niet
verschenen). De deelnemers bestuderen van te voren de opgegeven literatuur. De cursus is interactief
en afwisselend in opzet: theorie wordt zoveel mogelijk geïllustreerd met voorbeelden uit de praktijk. Er
wordt casuïstiek besproken (eventueel uit de eigen praktijk). Een co-trainer met autisme en ervaring met
eetproblemen en sensorische problemen zal aanwezig zijn.


Doelstellingen

- Cursisten krijgen in deze cursus handvaten voor ouders om het probleem in kaart te brengen.

- De cursist kan ouders ondersteunen om afspraken met hun kinderen te maken op eetgebied, onder andere door gebruik te maken van De Stoplichtlijst.

- De cursist weet hoe hij/zij het eetgedrag van kinderen kan beïnvloeden doordat er verschillende middelen zijn besproken en geoefend; bijvoorbeeld een Drinkwijzer of de Remtabel (voor kinderen die niet weten wanneer te stoppen met eten).


 Wijze van toetsing

Aan het einde van de cursus vindt een multiple choice toets plaats.


Kennis na afronding

Cursisten zijn er zich van bewust dat eetproblemen een serieus probleem vormen voor ouders van kinderen met autisme. Dit probleem is vaak gebagatelliseerd door de aanname dat het probleem vanzelf overgaat tijdens de groei. Tijdens de cursus worden verschillende modellen besproken die bij een intake met ouders kan worden gebruikt. Ook zal er meer aandacht zijn voor de ouder-kindinteractie zijn op eetgebied. De cursist kan met of voor kinderen visuele voorbeelden uitzoeken en toepassen waardoor kinderen hun eetgedrag verbeteren.




Aantal dagen
1
Contacturen
6

Aankomende cursussen

LocatieLestijdenBeschikbaarheid
Den Bosch, De Roos
  1. maandag 30 okt 2017 van 9:30 - 16:30
meer dan 5 plaatsen

POH-GGZ

Nascholing Praktijkondersteuners 6 Toegekend

SKJ

Opleidingstraject Jeugdzorgwerker 9,5 Toegekend

Registerplein

GGZ-agogen 3,1 Toegekend
Maatschappelijk werkers 3,1 Toegekend
Sociaal Agogen 3,1 Toegekend
Scholing GHO 1 Toegekend

POH-GGZ’ers, Jeugdzorgwerkers, Maatschappelijk werkers, Diëtisten, Logopedisten, Medewerkers autismezorg.

Een HBO-vooropleiding is vereist.

Karen den Dekker

Karen den Dekker is kookpedagoog. Zij werkt met kinderen, jongeren en volwassenen met autisme op het vlak van koken en eten. Via het koken werkt zij aan taalontwikkeling, motorische ontwikkeling, planningsvaardigheden en sociale vaardigheden.

In 2011 won zij een landelijke kookboekenprijs voor haar kookboek “Autisme & Koken. Stap voor stap kookboek voor kinderen en jongeren”. In 2017 komt haar boek over eetproblemen bij kinderen met autisme uit: “O jee, ik eet. Eetboek voor kinderen met autisme”.

Karen den Dekker

Jacqueline Heeren

Ik ben sinds 2005 gecertificeerd EBL therapeute spel en trainer in de opleiding EBL.

Ik ben in 1986 begonnen met werken op de leefgroepen van het pedologisch instituut de Hondsberg in Oisterwijk. Ik heb daar jaren lang kinderen geobserveerd en behandeld met hun mogelijkheden en onmogelijkheden en ben dus gespecialiseerd in ADHD, autistisch spectrum stoornis, hechtingsproblematiek, eetproblematieken en ga zo maar door.

Jaren later, in 1998, ben ik met al mijn opgedane ervaringen de ouders van deze doelgroep gaan ondersteunen met Video Home Training. Via deze methode kunnen we (de ouders en ik) samen kijken hoe we het kind in het dagelijkse kunnen ondersteunen als de eigen ontwikkeling nog niet zover is. Op de Hondsberg ben ik in aanraking gekomen met een fascinerend syndroom: het Prader Willi Syndroom en ben me hierin gaan specialiseren. Dit was ook het moment dat voeding en alle problematieken hierin naar voren kwamen en hoe weinig hulp er is te krijgen als je meerdere problemen te samen hebt. Bijvoorbeeld een verstandelijke beperking en een syndroom en autisme enzovoort.

Jacqueline Heeren

Wordt aangeboden in de digitale omgeving van King nascholing.

Naar boven