Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

In de cursus ‘neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren’ wordt stil gestaan bij de verschillende neuropsychologische vaardigheden die kunnen worden getest bij 4-24 jarigen.

  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

Neuropsychologische vaardigheden zijn een reflectie van verschillende hersenprocessen die worden aangestuurd door verschillende hersensystemen in het brein. Deze processen zijn mogelijk de verklaring voor gedragingen en gedragsproblemen bij kinderen en jongeren. Tijdens de cursus 'Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren' leren deelnemers hoe zij een sterke-zwakte analyse kunnen maken van de verschillende gebieden in de hersenen, waaronder waarneming en motoriek, aandacht, geheugen en executieve functies. Met behulp van deze analyse kan worden verklaard hoe iemand informatie verwerkt en welke gebieden extra ondersteuning nodig hebben. In de cursus komen onderwerpen zoals de ontwikkeling van de hersenen, intelligentieonderzoek en de rol van neuropsychologisch onderzoek binnen de diagnostiek aan bod. Door het opdoen van deze kennis en vaardigheden zijn deelnemers in staat om kinderen en jongeren beter te begrijpen en hen te voorzien van passende interventies.

100% op locatie
Zeer ervaren docent
Direct toepasbaar in de praktijk
Heerlijke lunch

Doelstelling

Aan het eind van de cursus;

  • Kunnen de cursisten aangeven bij welke gedragskenmerken en –problemen van kinderen en jeugdigen neuropsychologisch onderzoek is geïndiceerd;
  • Weten de cursisten welk materiaal je nodig hebt voor neuropsychologische diagnostiek;
  • Kunnen de cursisten een intelligentieprofiel beoordelen met als doel aanvullend;    neuropsychologisch onderzoek;
  • Weten ze een testbatterij samen te stellen waarbij diverse neuropsychologische vaardigheden worden onderzocht;
  • Hebben ze inzicht in wat de diverse neuropsychologisch tests meten en hoe ze deze moeten interpreteren;
  • Kunnen ze een vertaalslag maken naar de praktijk op school en thuis.

Werkwijze

  • Bespreken van literatuur door docent ahv. powerpointpresentastie
  • Referaat van testmateriaal door cursisten
  • Casusbesprekingen; er is de mogelijkheid om eigen casussen in te brengen.

Wijze van toetsing

De cursisten maken een schriftelijk verslag van een casus waarin neuropsychologisch materiaal is gebruikt. Zij interpreteren dit testmateriaal en maken een samenvatting en conclusie waaruit blijkt dat eerder genoemde doelstellingen zijn behaald en toegepast. Deze worden beoordeeld en voorzien van persoonlijk commentaar.

Contacturen: 28 uur

Zelfstudie: 16 uur

Schrijf je nu in voor de eerstvolgende cursus!

Neurodiagnostiek bij kinderen en jongeren

Amsterdam, Aristo Amsterdam
28 contacturen
Marina Reijns

Reviews

De docent had een uitgebreide kennis!

24-01-2024

De docent had een uitgebreide kennis!

Lotte

De bevlogenheid van de docent maakte de...

24-01-2024

De bevlogenheid van de docent maakte de cursus erg inspirerend.

Marie

Ik vond de kritische blik op moment...

24-01-2024

Ik vond de kritische blik op moment van diagnostiek, de wijze van verslaglegging en de inhoud van neurodiagnostiek erg interessant!

Dieuwertje

Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.