Groepstraining voor jongeren met sociale communicatieproblemen

In deze cursus leren de cursisten hoe ze een groepstraining kunnen geven aan jongeren (vanaf leeftijd van ongeveer 12 jaar), die kampen met problemen in sociale communicatie.

Er zijn op dit moment geen cursussen beschikbaar
  1. Home
  2. Cursusaanbod
  3. Groepstraining voor jongeren met sociale communicatieproblemen

De problemen in de sociale communicatie kunnen verband houden met sociale angst, ontwikkelingsproblematiek, trauma- of stressorgerelateerdheid, emotieregulatie of somatische klachten zonder duidelijke medische oorzaak. Ook kan het gaan om problemen in de persoonlijkheidsontwikkeling van de jongere.

  • Inhoud van de cursus

Uitleg en toelichting over de experiëntiële werkvormen en van het cognitief gedragstherapeutisch denkkader dat hierbij richtinggevend is. Dat gaat om:

  • Maken van gedragsanalyses van problemen van de jongere
  • Maken van een casusconceptualisatie per jongere
  • Het toepassen van de experiëntiële werkvormen in het rollenspel
  • Geven van huiswerk aan de jongeren
  • Monitoren van gedragsveranderingen
  • Volgen en beïnvloeden veranderingsprocessen van de jongeren
  • Houden van focus bij de jongeren op hun eigen leerdoelen
  • Scheppen van een veilige sfeer in de groep
  • Hanteren van de groepsdynamiek

Werkwijze

  • Interactionele presentaties over gedragsanalyses, cognitief gedragstherapeutisch denkkader, casusconceptualisatie, experiëntiële werkvormen (rollenspel, twee- of meer stoelentechniek), probleemexploratie in de groep, geven van huiswerk, monitoring, start-, ontwikkeling- en afsluiting van de groep, groepsdynamiek
  • Leren toepassen van gedragsanalyses, maken van casusconceptualisatie, leren toepassen van de experiëntiële werkvormen, leren uitvoeren van probleemexploratie, leren uitvoeren van de huiswerkbespreking, leren hanteren van het groepsproces e.d. Deelnemers leren dit alles uit te voeren door in de cursus te werken als ‘trainer’ met de cursusgroep als ‘oefengroep’. Als ‘oefengroep’ nemen cursusdeelnemers rollen op zich als ‘trainer, protagonist, antagonist en trainingsgroepslid’.  De docent laat eerst als voorbeeld zien aan de cursusdeelnemers hoe de experiëntiële werkvormen worden toegepast. Hierbij dient de cursusgroep voor de eerste keer als ‘oefengroep’. Daarna dient de docent als supervisor van de deelnemers in de rol van trainer.

Doelstelling

Deelnemers hebben inzicht in de theorie van de werkvormen en hebben vaardigheden om zelf de training bij jongeren te kunnen uitvoeren.

Wijze van toetsing

Alle deelnemers voeren de werkvormen uit in de cursusgroep (met de cursusgroep als oefengroep). De docent geeft feedback aan de deelnemers over hun functioneren als ‘trainer’. Indien deelnemer hierbij onvoldoende presteert, krijgt hij/zij een herkansing. Daarnaast is aan eind van dag 4 een eindtoets. Voor certificering is nodig dat de deelnemers zowel op voldoende niveau heeft gefunctioneerd als trainer, als een voldoende score heeft behaald op de eindtoets. 


Vragen? Wij helpen je!

Ons team staat altijd voor jou klaar om jouw vragen te beantwoorden. Bekijk onze veelgestelde vragen of neem contact met ons op!

Ik moet mij nog bij de VGCt registreren als cognitief gedragstherapeut in opleiding om aan de toelatingseisen van mijn cursus te voldoen. Mag ik met de cursus starten?
Ik schrijf me in voor een cursus waarvoor toelatingseisen gelden. Hoe laat ik jullie weten dat ik aan deze eisen voldoe?
Ik ben geregistreerd bij het SKJ. Hoe kom ik in aanmerking voor mijn punten?
Ik heb een cursus afgerond en een certificaat ontvangen, maar er zijn geen punten ingevoerd in PE online. Hoe kan dat?
Is er een kans dat mijn cursus toch niet doorgaat?
Ik heb een cursus afgerond. Wanneer kan ik mijn certificaat verwachten?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

En ontvang updates over cursussen en krijg toegang tot unieke kortingscodes.