Dyslexie; de verdieping
Tijdens deze verdiepingsdag staan we stil bij de meest recente praktische dilemma’s en wetenschappelijke inzichten. We gaan in op differentiaal diagnostiek en comorbiditeit bij dyslexie, evenals diverse casussen die cursisten in de praktijk tegenkomen.
8.2/10 (1 beoordelingen)
- Home
- Cursusaanbod
- Dyslexie; de verdieping in Amsterdam, Aristo op 12 apr 2024
De ontwikkelingen in de wetenschap en praktijk rondom dyslexie zijn constant in beweging. Nieuwe wetenschappelijke inzichten leiden tot aanpassingen in de diagnostiek en behandeling in de praktijk, terwijl ervaringen en vragen uit de praktijk weer nieuwe wetenschappelijke studies voortbrengen. Tijdens deze verdiepingsdag worden de nieuwste wetenschappelijke inzichten en praktische dilemma's rondom dyslexie besproken. Er wordt onder andere ingegaan op differentiële diagnostiek en comorbiditeit, en er worden diverse casussen behandeld die cursisten in de praktijk tegenkomen. De ochtend begint met de nieuwste inzichten op het gebied van lezen, spellen en dyslexie, gevolgd door twee verdiepende thema's die direct relevant zijn voor de praktijk, zoals dyslexie bij hoog- of laagbegaafdheid en veelvoorkomende comorbide stoornissen. Hierbij wordt ook aandacht besteed aan passende adviezen aan leerlingen, ouders en leerkrachten wanneer er geen sprake is van dyslexie. De rest van de middag wordt besteed aan het bespreken van casussen waarbij specifieke vragen van cursisten worden behandeld.
Cursus van 12 apr 2024 - 12 apr 2024
Dag | Datum | Tijd | Opmerking |
---|---|---|---|
1 | vrijdag 12 apr 2024 | 9:30 - 16:45 |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Behandeling | 3 | Toegekend |
Diagnostiek | 3 | Toegekend |
Herregistratie | 6 | Toegekend |
NIP (K&J) / NVO (OG) en SKJ psychologen en orthopedagogen | ||
---|---|---|
Diagnostiek | 3 | In aanvraag |
Behandeling | 3 | In aanvraag |
Overige taken | 0,5 | In aanvraag |
Herregistratie | 6,5 | In aanvraag |
Deze cursus is bedoeld voor psychologen en (ortho)pedagogen, werkzaam in de schoolpraktijk, de jeugdzorg, of GGZ, met een aantal jaar ervaring met diagnostiek dan wel behandeling in het kader van dyslexie. Van de cursisten wordt verwacht dat zij op de hoogte zijn van meest recente vorm van de brochure Dyslexie van Stichting Dyslexie Nederland en het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling.

Madelon van den Boer
Madelon van den Boer is als onderzoeker en docent werkzaam bij de afdeling Pedagogiek en Onderwijskunde van de Universiteit van Amsterdam. In 2014 promoveerde zij op onderzoek naar de leesontwikkeling bij kinderen. In huidig onderzoek richt zij zich op de ontwikkeling van lees- en spellingvaardigheden op de basisschool en op het aanleren van vreemde talen en het aanpakken van dyslexie op het voortgezet onderwijs. Daarnaast is zij als orthopedagoog werkzaam op een basisschool.
Wordt digitaal beschikbaar gesteld door King nascholing
Contacturen: 6 uur
Zelfstudie: 3 uur